Sunday 15 December 2013

Mencari guru....

Pada pendapat saya yang lemah ini, kita hendaklah mencari guru yang mempunyai sanad ilmu agama sampai kepada Rasulullah s.a.w. Maksud saya ialah walaupun guru tersebut pakar dalam bidang fiqh atau rohani, guru tersebut juga mesti mempunyai sanad ilmu sampai kepada Rasulullah s.a.w. Perkara ini penting untuk mendapatkan kefahaman yang sama sejak Rasulullah s.a.w. menyampaikan hadith, para sahabat r.a. menerima hadisth kemudian disampaikan kepada yang lain. Kefahaman yang sama amat penting supaya tiada berlaku berbeza pandangan atau pendapat nanti.
Saya dulu pernah menghadiri satu kursus dimana saya telah bermain satu permainan. Permainan tersebut dimainkan oleh beberapa orang pemain dan kedudukan pemain berada dalam satu barisan panjang. Semua kedudukan badan kami menghadap ke kiri. Jadi pemain cuma melihat belakang badan pemain saja. Satu arahan telah dikeluarkan oleh jurulatih dengan bunyi berbisik kepada pemain pertama supaya pemain yang kedua tidak mendengarnya. Selepas itu, pemain pertama akan berbisik dengan pemain kedua tentang arahan tersebut dan tidak didengari oleh pemain ketiga. Selepas itu, pemain kedua berbisik dengan pemain ketiga tentang arahan tersebut dan seterusnya permainan tersebut berlansung. Akhirnya sampai pemain terakhir arahan tersebut itu disampaikan. Pemain terakhir akan memberitahu kepada semua pemain tentang arahan tersebut.
Berdasarkan pengamatan saya, ada satu barisan yang berjaya menyampaikan maklumat secara tepat. Manakala ada satu barisan yang menyampaikan ilmu tidak tepat. 
Jadi, pada pendapat saya yang lemah ialah mencari seorang guru yang mempunyai sejarah atau latarbelakang yang mempunyai kefahaman agama yang sangat tinggi dan mempunyai sanad ilmu sampai kepada Rasulullah s.a.w. Jangan mencari seorang guru yang mempunyai sejarah yang didakwa banyak menipu, pembohong, akhlak buruk, kuat fitnah dan lemah pemahaman tentang agama.

No comments:

Post a Comment