Yad bererti ingat yakni Zikir. Perkataan Kard pula bagi menyatakan
kata kerja bagi ingat yakni pekerjaan mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan
ianya merupakan zat bagi zikir. Berkata Para Masyaikh, Yad Kard bermaksud
melakukan zikir mengingati Tuhan dengan menghadirkan hati. Murid yang telah
melakukan Bai‘ah dan telah ditalqinkan dengan zikir hendaklah senantiasa sibuk
mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan kalimah zikir yang telah
ditalqinkan.
Zikir yang telah ditalqinkan oleh Syeikh adalah zikir yang akan
membawa seseorang murid itu mencapai ketinggian darjat Ruhani. Syeikh akan
mentalqinkan zikir kepada muridnya sama ada Zikir Ismu Zat ataupun Zikir Nafi
Itsbat secara Lisani ataupun Qalbi. Seseorang murid hendaklah melakukan zikir
yang sebanyak-banyaknya dan sentiasa menyibukkan dirinya dengan berzikir. Pada
setiap hari, masa dan keadaan, sama ada dalam keadaaan berdiri atau duduk atau
berbaring ataupun berjalan, hendaklah sentiasa berzikir.
Pada lazimnya seseorang yang baru menjalani Tariqat Naqshbandiyah
ini, Syeikh akan mentalqinkan kalimah Ismu Zat iaitu lafaz Allah sebagai zikir
yang perlu dilakukan pada Latifah Qalb tanpa menggerakkan lidah. Murid
hendaklah berzikir Allah Allah pada latifah tersebut sebanyak 24 ribu kali
sehari semalam setiap hari sehingga terhasilnya cahaya Warid.
Ada sebahagian Syeikh yang menetapkan jumlah permulaan sebanyak lima ribu kali sehari
semalam dan ada juga yang menetapkannya sehingga tujuh puluh ribu kali sehari
semalam.
Seterusnya murid hendaklah mengkhabarkan segala pengalaman
Ruhaniahnya kepada Syeikh apabila menerima Warid tersebut. Begitulah pada
setiap Latifah, murid hendaklah berzikir sebanyak-banyaknya pada kesemua
Latifah seperti yang diarahkan oleh Syeikh sehingga tercapainya Warid.
Mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala secara sempurna adalah dengan berzikir
menghadirkan hati ke Hadhrat ZatNya.
Setelah Zikir Ismu Zat dilakukan pada setiap Latifah dengan
sempurna, Syeikh akan mentalqinkan pula Zikir Nafi Itsbat iaitu kalimah LA
ILAHA ILLA ALLAH yang perlu dilakukan sama ada secara Lisani iaitu menerusi
lidah atau secara Qalbi iaitu berzikir menerusi lidah hati.
Zikir Nafi Itsbat perlu dilakukan menurut kaifiyatnya. Syeikh akan
menentukan dalam bentuk apa sesuatu zikir itu perlu dilakukan. Yang penting
bagi Salik adalah menyibukkan diri dengan zikir yang telah ditalqinkan oleh
Syeikh sama ada ianya Zikir Ismu Zat ataupun Zikir Nafi Itsbat. Salik hendaklah
memelihara zikir dengan hati dan lidah dengan menyebut Allah Allah iaitu nama
bagi Zat Tuhan yang merangkumi kesemua Nama-NamaNya dan Sifat-SifatNya yang
mulia serta dengan menyebut Zikir Nafi Itsbat menerusi kalimah LA ILAHA ILLA
ALLAH dengan sebanyak-banyaknya. Salik hendaklah melakukan Zikir Nafi Itsbat
sehingga dia mencapai kejernihan hati dan tenggelam di dalam Muraqabah. Murid
hendaklah melakukan Zikir Nafi Itsbat sebanyak 5 ribu ke 10 ribu kali setiap
hari bagi menanggalkan segala kekaratan hati. Zikir tersebut akan membersihkan
hati dan membawa seseorang itu kepada Musyahadah.
Zikir Nafi Itsbat menurut Akabirin Naqshbandiyah, seseorang murid
yang baru itu hendaklah menutup kedua matanya, menutup mulutnya, merapatkan giginya,
menongkatkan lidahnya ke langit-langit dan menahan napasnya. Dia hendaklah
mengucapkan zikir ini dengan hatinya bermula dari kalimah Nafi dan seterusnya
kalimah Itsbat. Bagaimanapun, bagi murid yang telah lama hendaklah membukakan
kedua matanya dan tidak perlu menahan napasnya.
Bermula dari kalimah Nafi iaitu LA yang bererti Tiada, dia
hendaklah menarik kalimah LA ini dari bawah pusatnya ke atas hingga ke otak.
Apabila kalimah LA mencapai otak, ucapkan pula kalimah ILAHA di dalam hati yang
bererti Tuhan. Kemudian hendaklah digerakkan dari otak ke bahu kanan sambil
menyebut ILLA yang bererti Melainkan, lalu menghentakkan kalimah Itsbat iaitu
ALLAH ke arah Latifah Qalb. Sewaktu menghentakkan kalimah ALLAH ke arah Qalb,
hendaklah merasakan bahawa kesan hentakan itu mengenai kesemua Lataif di dalam
tubuh badan.
Zikir yang sebanyak-banyaknya akan membawa seseorang Salik itu
mencapai kepada kehadiran Zat Allah dalam kewujudan secara Zihni yakni di dalam
pikiran. Salik hendaklah berzikir dalam setiap napas yang keluar dan masuk. Yad
Kard merupakan amalan dipikiran yang bertujuan pikiran hendaklah sentiasa
menggesa diri supaya sentiasa ingat kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan
melakukan zikir bagi mengingati ZatNya. Pekerjaan berzikir mengingati Allah
Subhanahu Wa Ta’ala adalah suatu amalan yang tiada batas dan had. Ianya boleh
dikerjakan pada sebarang keadaan, masa dan tempat. Hendaklah sentiasa
memperhatikan napas supaya setiap napas yang keluar dan masuk itu disertai
ingatan terhadap Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Baz Gasht bererti kembali. Menurut Para Masyaikh, maksudnya ialah
seseorang yang melakukan zikir dengan menggunakan lidah hati menyebut Allah
Allah dan LA ILAHA ILLA ALLAH, begitulah juga setelah itu hendaklah mengucapkan
di dalam hati dengan penuh khusyuk dan merendahkan diri akan ucapan ini:
“Ilahi Anta Maqsudi, Wa Ridhoka Matlubi, A’tini Mahabbataka Wa
Ma’rifataka”
Yang bererti, “Wahai Tuhanku Engkaulah maksudku dan keredhaanMu
tuntutanku, kurniakanlah Cinta dan Makrifat ZatMu.”
Ianya merupakan ucapan Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam, ucapan ini akan meningkatkan tahap kesedaran kepada kewujudan
dan Keesaan Zat Tuhan, sehingga dia mencapai suatu tahap dimana segala
kewujudan makhluk terhapus pada pandangan matanya. Apa yang dilihatnya walau ke
mana jua dia memandang, yang dilihatnya hanyalah Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Ucapan kata-kata ini juga memberikan kita pengertian bahawa hanya Allah
Subhanahu Wa Ta’ala yang menjadi maksud dan matlamat kita dan tidak ada tujuan
lain selain untuk mendapatkan keredhaanNya. Salik hendaklah mengucapkan kalimah
ini bagi menghuraikan segala rahsia Keesaan Zat Tuhan dan supaya terbuka
kepadanya keunikan hakikat Kehadiran Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Sebagai murid, tidak boleh meninggalkan zikir kalimah ini meskipun
tidak merasakan sebarang kesan pada hati. Dia hendaklah tetap meneruskan zikir
kalimah tersebut sebagai menuruti anjuran Syeikhnya.
Makna Baz Gasht ialah kembali kepada Allah Yang Maha Tinggi Lagi
Maha Mulia dengan menunjukkan penyerahan yang sempurna, mentaati segala
kehendakNya dan merendahkan diri dengan sempurna dalam memuji ZatNya. Adapun
lafaz Baz Gasht dalam bahasa Parsi seperti yang diamalkan oleh Para Akabirin
Naqshabandiyah Mujaddidiyah adalah seperti berikut:
“Khudawandah, Maqsudi Man Tui Wa Ridhai Tu, Tarak Kardam Dunya Wa
Akhirat Baraey Tu, Mahabbat Wa Ma’rifati Khud Badih.”
Yang bererti, “Tuhanku, maksudku hanyalah Engkau dan keredaanMu,
telahku lepaskan Dunia dan Akhirat kerana Engkau, kurniakanlah Cinta dan
Makrifat ZatMu.”
Pada permulaan, jika Salik sendiri tidak memahami hakikat
kebenaran ucapan kata-kata ini, hendaklah dia tetap juga menyebutnya kerana
menyebut kata-kata itu dengan hati yang khusyuk dan merendahkan diri akan
menambahkan lagi pemahamannya dan secara sedikit demi sedikit Salik itu akan
merasai hakikat kebenaran perkataan tersebut dan Insya Allah akan merasai
kesannya. Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah
menyatakan dalam doanya, “Ma Zakarnaka Haqqa Zikrika Ya Mazkur.” Yang bererti,
“Kami tidak mengingatiMu dengan hak mengingatiMu secara yang sepatutnya, Wahai
Zat yang sepatutnya diingati.”
Seseorang Salik itu tidak akan dapat hadir ke Hadhrat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala menerusi zikirnya dan tidak akan dapat mencapai Musyahadah
terhadap rahsia-rahsia dan sifat-sifat Allah Subhanahu Wa Ta’ala menerusi
zikirnya jika dia tidak berzikir dengan sokongan dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala
dan menerusi ingatan Allah Subhanahu Wa Ta’ala terhadap dirinya.
Seorang Salik itu tidak akan dapat berzikir dengan kemampuan
dirinya bahkan dia hendaklah sentiasa menyedari bahawa Allah Subhanahu Wa
Ta’ala lah yang sedang berzikir menerusi dirinya. Hadhrat Maulana Syeikh Abu
Yazid Bistami Rahmatullah ‘alaih telah berkata, “Apabila daku mencapai ZatNya,
daku melihat bahawa ingatanNya terhadap diriku mendahului ingatanku terhadap
diriNya.”
[sunting]3. NIGAH DASYAT
Nigah bererti menjaga, mengawasi, memelihara dan Dasyat pula
bererti melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Maksudnya ialah seseorang Salik
itu sewaktu melakukan zikir hendaklah sentiasa memelihara hati dari sebarang
khatrah lintasan hati dan was-was Syaitan dengan bersungguh-sungguh. Jangan
biarkan khayalan kedukaan memberi kesan kepada hati.
Setiap hari hendaklah melapangkan masa selama sejam ke dua jam
ataupun lebih untuk memelihara hati dari segala ingatan selain Allah Subhanahu
Wa Ta’ala. Selain DiriNya, jangan ada sebarang khayalan pada pikiran dan hati.
Lakukan latihan ini sehingga segala sesuatu selain Allah Subhanahu Wa Ta’ala,
segala-galanya menjadi lenyap.
Nigah Dasyat juga bermakna seseorang Salik itu mesti memperhatikan
hatinya dan menjaganya dengan menghindarkan sebarang ingatan yang buruk masuk
ke dalam hati. Ingatan dan keinginan yang buruk akan menjauhkan hati dari
kehadiran Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Kesufian yang sebenar adalah daya untuk
memelihara hati dari ingatan yang buruk dan memeliharanya dari sebarang
keinginan yang rendah. Seseorang yang benar-benar mengenali hatinya akan dapat
mengenali Tuhannya. Di dalam Tariqat Naqshbandiyah ini, seseorang Salik yang
dapat memelihara hatinya dari sebarang ingatan yang buruk selama 15 minit
adalah merupakan suatu pencapaian yang besar dan menjadikannya layak sebagai
seorang ahli Sufi yang benar.
Hadhrat Maulana Shah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih
menyatakan di dalam kitabnya Idhahut Tariqah bahawa, “Nigah Dasyat adalah
merupakan syarat ketika berzikir, bahawa ketika berzikir hendaklah menghentikan
segala khayalan serta was-was dan apabila sebarang khayalan yang selain Allah
terlintas di dalam hati maka pada waktu itu juga hendaklah dia menjauhkannya
supaya khayalan Ghairullah tidak menduduki hati.”
Hadhrat Maulana Syeikh Abul Hassan Kharqani Rahmatullah ‘alaih
pernah berkata, “Telah berlalu 40 tahun dimana Allah
sentiasa melihat hatiku dan telah melihat tiada sesiapa pun kecuali DiriNya dan
tiada ruang bilik di dalam hatiku untuk selain dari Allah.”
Hadhrat Syeikh Abu Bakar Al-Qittani Rahmatullah ‘alaih pernah
berkata, “Aku menjadi penjaga di pintu hatiku selama 40 tahun dan aku tidak
pernah membukanya kepada sesiapa pun kecuali Allah Subhanahu Wa Ta’ala
sehinggakan hatiku tidak mengenali sesiapapun kecuali Allah Subhanahu Wa
Ta’ala.”
Seorang Syeikh Sufi pernah berkata, “Oleh kerana aku telah menjaga
hatiku selama sepuluh malam, hatiku telah menjagaku selama dua puluh tahun.”
[sunting]4. YAD DASYAT
Yad Dasyat bererti mengingati Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan
bersungguh-sungguh dengan Zauq Wijdani sehingga mencapai Dawam Hudhur yakni
kehadiran Zat Allah secara kekal berterusan dan berada dalam keadaan
berjaga-jaga memperhatikan limpahan Faidhz dari sisi Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Kesedaran ini diibaratkan sebagai Hudhur Bey Ghibat dan merupakan Nisbat
Khassah Naqshbandiyah.
Yad Dasyat juga bermakna seseorang yang berzikir itu memelihara
hatinya pada setiap penafian dan pengitsbatan di dalam setiap napas tanpa
meninggalkan Kehadiran Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ianya menghendaki agar
Salik memelihara hatinya di dalam Kehadiran Kesucian Zat Allah Subhanahu Wa
Ta’ala secara berterusan. Ini untuk membolehkannya agar dapat merasai kesedaran
dan melihat Tajalli Cahaya Zat Yang Esa atau disebut sebagai
Anwaruz-Zatil-Ahadiyah.
Menurut Hadhrat Maulana Shah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah
‘alaih, Yad Dasyat merupakan istilah Para Sufi bagi menerangkan keadaan maqam
Syuhud atau Musyahadah yang juga dikenali sebagai ‘Ainul Yaqin atau Dawam
Hudhur dan Dawam Agahi.
Di zaman para Sahabat Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in ianya disebut
sebagai Ihsan. Ia merupakan suatu maksud di dalam Tariqah Naqshbandiyah
Mujaddidiyah bagi menghasilkan Dawam Hudhur dan Dawam Agahi dengan Hadhrat Zat
Ilahi Subhanahu Wa Ta’ala dan di samping itu berpegang dengan ‘Aqidah yang
sahih menurut Ahlus Sunnah Wal Jama’ah dan melazimkan diri beramal menuruti
Sunnah Nabawiyah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Jika Salik tidak memiliki ketiga-tiga sifat ini iaitu tetap
mengingati Zat Ilahi, beri’tiqad dengan ‘Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jama’ah dan
menuruti Sunnah Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ataupun meninggalkan salah
satu darinya maka dia adalah terkeluar dari jalan Tariqat Naqshbandiyah, Na’uzu
Billahi Minha!
[sunting]5. HOSH DAR DAM
Hosh bererti sedar, Dar bererti dalam dan Dam bererti napas, yakni
sedar dalam napas. Seseorang Salik itu hendaklah berada dalam kesedaran bahawa
setiap napasnya yang keluar masuk mestilah beserta kesedaran terhadap Kehadiran
Zat Allah Ta’ala. Jangan sampai hati menjadi lalai dan leka dari kesedaran
terhadap Kehadiran Zat Allah Ta’ala. Dalam setiap napas hendaklah menyedari
kehadiran ZatNya.
Menurut Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh Abdul Khaliq Al-Ghujduwani
Rahmatullah ‘alaih bahawa, “Seseorang Salik yang benar hendaklah menjaga dan
memelihara napasnya dari kelalaian pada setiap kali masuk dan keluarnya napas
serta menetapkan hatinya sentiasa berada dalam Kehadiran Kesucian ZatNya dan
dia hendaklah memperbaharukan napasnya dengan ibadah dan khidmat serta membawa
ibadah ini menuju kepada Tuhannya seluruh kehidupan, kerana setiap napas yang
disedut dan dihembus beserta KehadiranNya adalah hidup dan berhubung dengan
Kehadiran ZatNya Yang Suci. Setiap napas yang disedut dan dihembus dengan
kelalaian adalah mati dan terputus hubungan dari Kehadiran ZatNya Yang Suci.”
Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh ‘Ubaidullah Ahrar Rahmatullah
‘alaih berkata, “Maksud utama seseorang Salik di dalam Tariqah ini adalah untuk
menjaga napasnya dan seseorang yang tidak dapat menjaga napasnya dengan baik
maka dikatakan kepadanya bahawa dia telah kehilangan dirinya.”
Hadhrat Syeikh Abul Janab Najmuddin Al-Kubra Rahmatullah ‘alaih
berkta dalam kitabnya Fawatihul Jamal bahawa, “Zikir adalah sentiasa berjalan
di dalam tubuh setiap satu ciptaan Allah sebagai memenuhi keperluan napas
mereka biarpun tanpa kehendak sebagai tanda ketaatan yang merupakan sebahagian
dari penciptaan mereka. Menerusi pernapasan mereka, bunyi huruf ‘Ha’ dari nama
Allah Yang Maha Suci berada dalam setiap napas yang keluar masuk dan ianya
merupakan tanda kewujudan Zat Yang Maha Ghaib sebagai menyatakan Keunikan dan
Keesaan Zat Tuhan. Maka itu amatlah perlu berada dalam kesedaran dan hadir
dalam setiap napas sebagai langkah untuk mengenali Zat Yang Maha Pencipta.”
Nama Allah yang mewakili kesemua Sembilan Puluh Sembilan Nama-Nama
dan Sifat-Sifat Allah dan Af’alNya adalah terdiri dari empat huruf iaitu Alif,
Lam, Lam dan Ha.
Para Sufi berkata bahawa Zat Ghaib Mutlak adalah Allah Yang Maha
Suci lagi Maha Mulia KetinggianNya dan DiriNya dinyatakan menerusi huruf yang
terakhir dari Kalimah Allah iaitu huruf Ha. Huruf tersebut apabila ditemukan
dengan huruf Alif akan menghasilkan sebutan Ha yang memberikan makna “Dia Yang
Ghaib” sebagai kata ganti diri. Bunyi sebutan Ha itu sebagai menampilkan dan
menyatakan bukti kewujudan Zat DiriNya Yang Ghaib Mutlak (Ghaibul Huwiyyatil
Mutlaqa Lillahi ‘Azza Wa Jalla). Huruf Lam yang pertama adalah bermaksud
Ta‘arif atau pengenalan dan huruf Lam yang kedua pula adalah bermaksud
Muballaghah yakni pengkhususan. Menjaga dan memelihara hati dari kelalaian akan
membawa seseorang itu kepada kesempurnaan Kehadiran Zat, dan kesempurnaan
Kehadiran Zat akan membawanya kepada kesempurnaan Musyahadah dan kesempurnaan
Musyahadah akan membawanya kepada kesempurnaan Tajalli Sembilan Puluh Sembilan
Nama-Nama dan Sifat-Sifat Allah. Seterusnya Allah akan membawanya kepada
penzahiran kesemua Sembilan Puluh Sembilan Nama-Nama dan Sifat-Sifat Allah dan
Sifat-SifatNya yang lain kerana adalah dikatakan bahawa Sifat Allah itu adalah
sebanyak napas-napas manusia.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih menegaskan bahawa
hendaklah mengingati Allah pada setiap kali keluar masuk napas dan di antara
keduanya yakni masa di antara udara disedut masuk dan dihembus keluar dan masa
di antara udara dihembus keluar dan disedut masuk. Terdapat empat ruang untuk
diisikan dengan Zikrullah. Amalan ini disebut Hosh Dar Dam yakni bezikir secara
sedar dalam napas. Zikir dalam pernapasan juga dikenali sebagai Paas Anfas di
kalangan Ahli Tariqat Chistiyah.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata, “Tariqat ini
dibina berasaskan napas, maka adalah wajib bagi setiap orang untuk menjaga
napasnya pada waktu menghirup napas dan menghembuskan napas dan seterusnya
menjaga napasnya pada waktu di antara menghirup dan menghembuskan napas.”
Udara Masuk - Allah Allah Antara - Allah Allah Udara Keluar -
Allah Allah Antara - Allah Allah
Perlu diketahui bahawa menjaga napas dari kelalaian adalah amat
sukar bagi seseorang Salik, lantaran itu mereka hendaklah menjaganya dengan
memohon Istighfar yakni keampunan kerana memohon Istighfar akan menyucikan
hatinya dan mensucikan napasnya dan menyediakan dirinya untuk menyaksikan
Tajalli penzahiran manifestasi Allah Subhanahu Wa Ta’ala di mana-mana jua.
Nazar bererti memandang, Bar bererti pada, dan Qadam pula bererti
kaki. Seseorang Salik itu ketika berjalan hendaklah sentiasa memandang ke arah
kakinya dan jangan melebihkan pandangannya ke tempat lain dan setiap kali
ketika duduk hendaklah sentiasa memandang ke hadapan sambil merendahkan
pandangan. Jangan menoleh ke kiri dan ke kanan kerana ianya akan menimbulkan
fasad yang besar dalam dirinya dan akan menghalangnya dari mencapai maksud.
Nazar Bar Qadam bermakna ketika seseorang Salik itu sedang
berjalan, dia hendaklah tetap memperhatikan langkah kakinya. Di mana jua dia
hendak meletakkan kakinya, matanya juga perlu memandang ke arah tersebut. Tidak
dibolehkan baginya melemparkan pandangannya ke sana sini, memandang kiri dan kanan ataupun
di hadapannya kerana pandangan yang tidak baik akan menghijabkan hatinya.
Kebanyakan hijab-hijab di hati itu terjadi kerana bayangan
gambaran yang dipindahkan dari pandangan penglihatan mata ke otak sewaktu
menjalani kehidupan seharian. Ini akan mengganggu hati dan menimbulkan
keinginan memenuhi berbagai kehendak hawa nafsu seperti yang telah tergambar di
ruangan otak. Gambaran-gambaran ini merupakan hijab-hijab bagi hati dan ianya
menyekat Cahaya Kehadiran Zat Allah Yang Maha Suci.
Kerana itulah Para Masyaikh melarang murid mereka yang telah
menyucikan hati mereka menerusi zikir yang berterusan dari memandang ke tempat
yang selain dari kaki mereka. Hati mereka ibarat cermin yang menerima dan
memantulkan setiap gambaran dengan mudah. Ini akan mengganggu mereka dan akan
menyebabkan kekotoran hati.
Maka itu, Salik diarahkan agar merendahkan pandangan supaya mereka
tidak terkena panahan dari panahan Syaitan. Merendahkan pandangan juga menjadi
tanda kerendahan diri. Orang yang bongkak dan sombong tidak memandang ke arah
kaki mereka ketika berjalan. Ia juga merupakan tanda bagi seseorang yang
menuruti jejak langkah Hadhrat Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam yang mana Hadhrat Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam ketika berjalan tidak menoleh ke kiri dan ke kanan tetapi Hadhrat
Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam hanya melihat ke arah
kakinya, bergerak dengan pantas menuju ke arah destinasinya. Pengertian batin
yang dituntut dari prinsip ini ialah supaya Salik bergerak dengan laju dan
pantas dalam melakukan perjalanan suluk, yang mana apa jua maqam yang
terpandang olehnya maka dengan secepat yang mungkin kakinya juga segera sampai
pada kedudukan maqam tersebut. Ia juga menjadi tanda ketinggian darjat
seseorang yang mana dia tidak memandang kepada sesuatu pun kecuali Tuhannya.
Sepertimana seseorang yang hendak lekas menuju kepada tujuannya, begitulah
seorang Salik yang menuju Kehadhrat Tuhan hendaklah lekas-lekas bergerak,
dengan cepat dan pantas, tidak menoleh ke kiri dan ke kanan, tidak memandang
kepada hawa nafsu duniawi sebaliknya hanya memandang ke arah mencapai Kehadiran
Zat Tuhan Yang Suci.
Hadhrat Maulana Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad
Faruqi Sirhindi Rahmatullah ‘alaih telah berkata dalam suratnya yang ke-259 di
dalam Maktubat, “Pandangan mendahului langkah dan langkah menuruti pandangan.
Mi’raj ke maqam yang tinggi didahului dengan pandangan Basirah kemudian diikuti
dengan langkah. Apabila langkah telah mencapai Mi’raj tempat yang dipandang,
maka kemudian pandangan akan diangkat ke suatu maqam yang lain yang mana
langkah perlu menurutinya. Kemudian pandangan akan diangkat ke tempat yang
lebih tinggi dan langkah akan menurutinya. Begitulah seterusnya sehingga
pandangan mencapai maqam kesempurnaan yang mana langkahnya akan diberhentikan.
Kami katakan bahawa, apabila langkah menuruti pandangan, murid telah mencapai
maqam kesediaan untuk menuruti jejak langkah Hadhrat Baginda Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Jejak langkah Hadhrat Baginda Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah merupakan sumber asal bagi segala
langkah.”
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata, “Jika kita memandang
kesalahan sahabat-sahabat, kita akan ditinggalkan tanpa sahabat kerana tiada
seorang juapun yang sempurna.”
Safar bererti menjelajah, berjalan atau bersiar, Dar bererti dalam
dan Watan bererti kampung. Safar Dar Watan bermakna bersiar-siar dalam kampung
dirinya yakni kembali berjalan menuju Tuhan. Seseorang Salik itu hendaklah
menjelajah dari dunia ciptaan kepada dunia Yang Maha Pencipta.
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah
bersabda yang mafhumnya, “Daku sedang menuju Tuhanku dari suatu hal keadaan ke
suatu hal keadaan yang lebih baik dan dari suatu maqam ke suatu maqam yang
lebih baik.”
Salik hendaklah berpindah dari kehendak hawa nafsu yang dilarang
kepada kehendak untuk berada dalam Kehadiran ZatNya. Dia hendaklah berusaha
meninggalkan segala sifat-sifat Basyariyah (Kemanusiawian) yang tidak baik dan
meningkatkan dirinya dengan sifat-sifat Malakutiyah (Kemalaikatan) yang terdiri
dari sepuluh maqam iaitu:
[1] Taubat [2] Inabat [3] Sabar [4] Syukur [5] Qana’ah [6] Wara’
[7] Taqwa [8] Taslim [9] Tawakkal [10] Redha.
Para Masyaikh membahagikan perjalanan ini kepada dua kategori
iaitu Sair Afaqi yakni Perjalanan Luaran dan Sair Anfusi yakni Perjalanan
Dalaman. Perjalanan Luaran adalah perjalanan dari suatu tempat ke suatu tempat
mencari seorang pembimbing Ruhani yang sempurna bagi dirinya dan akan
menunjukkan jalan ke tempat yang dimaksudkannya. Ini akan membolehkannya untuk
memulakan Perjalanan Dalaman.
Seseorang Salik apabila dia sudah menemui seorang pembimbing
Ruhani yang sempurna bagi dirinya adalah dilarang dari melakukan Perjalanan
Luaran. Pada Perjalanan Luaran ini terdapat berbagai kesukaran yang mana
seseorang yang baru menuruti jalan ini tidak dapat tidak, pasti akan terjerumus
ke dalam tindakan yang dilarang, kerana mereka adalah lemah dalam menunaikan
ibadah mereka.
Perjalanan yang bersifat dalaman pula mengkehendakkan agar
seseorang Salik itu meninggalkan segala tabiat yang buruk dan membawa adab
tertib yang baik ke dalam dirinya serta mengeluarkan dari hatinya segala
keinginan Duniawi. Dia akan diangkat dari suatu maqam yang kotor zulmat ke
suatu maqam kesucian. Pada waktu itu dia tidak perlu lagi melakukan Perjalanan
Luaran. Hatinya telah dibersihkan dan menjadikannya tulin seperti air, jernih
seperti kaca, bersih bagaikan cermin lalu menunjukkannya hakikat setiap segala
suatu urusan yang penting dalam kehidupan sehariannya tanpa memerlukan sebarang
tindakan yang bersifat luaran bagi pihak dirinya. Di dalam hatinya akan muncul
segala apa yang diperlukan olehnya dalam kehidupan ini dan kehidupan mereka
yang berada di sampingnya.
Hadhrat Maulana Shah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih telah
berkata, “Ketahuilah bahawa apabila hati tertakluk dengan sesuatu selain Allah
dan khayalan yang buruk menjadi semakin kuat maka limpahan Faidhz Ilahi menjadi
sukar untuk dicapai oleh Batin. Jesteru itu dengan kalimah LA ILAHA hendaklah
menafikan segala akhlak yang buruk itu sebagai contohnya bagi penyakit hasad,
sewaktu mengucapkan LA ILAHA hendaklah menafikan hasad itu dan sewaktu
mengucapkan ILLA ALLAH hendaklah mengikrarkan cinta dan kasih sayang di dalam
hati. Begitulah ketika melakukan zikir Nafi Itsbat dengan sebanyak-banyaknya
lalu menghadap kepada Allah dengan rasa hina dan rendah diri bagi menghapuskan
segala keburukan diri sehinggalah keburukan dirinya itu benar-benar terhapus.
Begitulah juga terhadap segala rintangan Batin, ianya perlu disingkirkan supaya
terhasilnya Tasfiyah dan Tazkiyah. Latihan ini merupakan salah satu dari maksud
Safar Dar Watan.”
Khalwat bererti bersendirian dan Anjuman bererti khalayak ramai,
maka pengertiannya ialah bersendirian dalam keramaian. Maksudnya pada zahir,
Salik bergaul dengan manusia dan pada batinnya dia kekal bersama Allah
Subhanahu Wa Ta’ala.
Terdapat dua jenis khalwat iaitu Khalwat Luaran atau disebut
sebagai Khalwat Saghir yakni khalwat kecil dan Khalwat Dalaman atau disebut
sebagai Khalwat Kabir yang bermaksud khalwat besar atau disebut sebagai Jalwat.
Khalwat Luaran menghendaki Salik agar mengasingkan dirinya di tempat yang sunyi
dan jauh dari kesibukan manusia. Secara bersendirian Salik menumpukan kepada
Zikirullah dan Muraqabah untuk mencapai penyaksian Kebesaran dan Keagungan
Kerajaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Apabila sudah mencapai fana menerusi zikir
pikir dan semua deria luaran difanakan, pada waktu itu deria dalaman bebas
meneroka ke Alam Kebesaran dan Keagungan Kerajaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Ini seterusnya akan membawa kepada Khalwat Dalaman.
Khalwat Dalaman bermaksud berkhalwat dalam kesibukan manusia. Hati
Salik hendaklah sentiasa hadir ke Hadhrat Tuhan dan hilang dari makhluk sedang
jasmaninya sedang hadir bersama mereka. Dikatakan bahawa seseorang Salik yang
Haq sentiasa sibuk dengan zikir khafi di dalam hatinya sehinggakan jika dia
masuk ke dalam majlis keramaian manusia, dia tidak mendengar suara mereka.
Kerana itu ianya dinamakan Khalwat Kabir dan Jalwat yakni berzikir dalam kesibukan
manusia. Keadaan berzikir itu mengatasi dirinya dan penzahiran Hadhrat Suci
Tuhan sedang menariknya membuatkannya tidak menghiraukan segala sesuatu yang
lain kecuali Tuhannya. Ini merupakan tingkat khalwat yang tertinggi dan
dianggap sebagai khalwat yang sebenar seperti yang dinyatakan dalam ayat
Al-Quran Surah An-Nur ayat 37:
Para lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak pula oleh
jual beli dari mengingati Allah, dan dari mendirikan sembahyang, dan dari
membayarkan zakat, mereka takut kepada suatu hari yang hati dan penglihatan
menjadi goncang.
"Rijalun La Tulhihim Tijaratun Wala Bay’un ‘An
Zikrillah," bermaksud para lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan
dan jual beli dari mengingati Allah. Inilah merupakan jalan Tariqat Naqshbandiyah.
Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Qaddasallahu Sirrahu telah ditanyakan
orang bahawa apakah yang menjadi asas bagi Tariqatnya?
Beliau menjawab, “Berdasarkan Khalwat Dar Anjuman, yakni zahir
berada bersama Khalaq dan batin hidup bersama Haq serta menempuh kehidupan
dengan menganggap bahawa Khalaq mempunyai hubungan dengan Tuhan. Sebagai Salik
dia tidak boleh berhenti dari menuju kepada maksudnya yang hakiki.”
Sepertimana mafhum sabdaan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, “Padaku terdapat dua sisi. Satu sisiku
menghadap ke arah Penciptaku dan satu sisi lagi menghadap ke arah makhluk
ciptaan.”
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata, “Tariqatuna
As-Suhbah Wal Khayru Fil Jam’iyyat.” Yang bererti, “Jalan Tariqah kami adalah
dengan cara bersahabat dan kebaikan itu dalam jemaah Jam’iyat.”
Khalwat yang utama di sisi Para Masyaikh Naqshbandiyah adalah
Khalwat Dalaman kerana mereka sentiasa berada bersama Tuhan mereka dan pada
masa yang sama mereka berada bersama dengan manusia. Adalah dikatakan bahawa
seseorang beriman yang dapat bercampur gaul dengan manusia dan menanggung
berbagai masaalah dalam kehidupan adalah lebih baik dari orang beriman yang
menghindarkan dirinya dari manusia.
Hadhrat Imam Rabbani Rahmatullah ‘alaih telah berkata, “Perlulah
diketahui bahawa Salik pada permulaan jalannya mungkin menggunakan khalwat
luaran untuk mengasingkan dirinya dari manusia, beribadat dan bertawajjuh
kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala sehingga dia mencapai tingkat darjat yang
lebih tinggi. Pada waktu itu dia akan dinasihatkan oleh Syeikhnya seperti
kata-kata Sayyid Al-Kharraz Rahmatullah ‘alaih iaitu kesempurnaan bukanlah
dalam mempamerkan karamah yang hebat-hebat tetapi kesempurnaan yang sebenar
ialah untuk duduk bersama manusia, berjual beli, bernikah kahwin dan
mendapatkan zuriat dan dalam pada itu sekali-kali tidak meninggalkan Kehadiran
Allah walaupun seketika.”
Hadhrat Shah ‘Abdullah Ghulam ‘Ali Dehlawi Rahmatullah ‘alaih
berkata, “Daripada masamu, jangan ada sebarang waktu pun yang engkau tidak
berzikir dan bertawajjuh serta mengharapkan Kehadiran Allah Ta’ala dan
bertemulah dengan manusia dan berzikirlah walaupun berada di dalam keramaian
dan sentiasa berjaga-jaga memperhatikan limpahan Allah.”
Berkata Penyair, "Limpahan Faidhz Al-Haq datang tiba-tiba
tetapi hatiku memperhatikan waridnya, Biarpun di waktu sekali kerdipan mata
namun diriku sekali-kali tidak leka, Boleh jadi Dia sedang memperhatikanmu dan
dikau tidak memperhatikannya."
Hal keadaan ini dinamakan Khalwat Dar Anjuman iaitu Kainun Haqiqat
Wa Bainun Surat yakni hakikat dirinya berzama Zat Tuhan dan tubuh badan bersama
makhluk ciptaan Tuhan. Masyaikh menggelarkannya sebagai Sufi Kain Bain.
Kelapan-lapan asas Tariqat ini diperkenalkan oleh Hadhrat Khwajah Abdul Khaliq
Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih dan menjadi ikutan 40 Tariqat yang lain dan
sehingga ke hari ini menjadi asas yang teguh untuk seseorang hamba Allah
kembali menuju kepada Tuhannya.
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaihi telah menerima
kelapan-lapan asas Tariqat ini dari Hadhrat Khwajah Abdul Khaliq Ghujduwani dan
beliau telah menambahkan tiga asas Tariqat iaitu Wuquf Qalbi, Wuquf ‘Adadi dan
Wuquf Zamani menjadikannya sebelas asas.
Hosh Dar Dam Khalwat Dar Anjuman; Yad Kard Yad Dasyat. Nazar Bar
Qadam Safar Dar Watan; Baz Gasht Nigah Dasyat.
Sentiasalah sedar dalam napas ketika berkhalwat bersama khalayak;
Kerjakanlah Zikir dan ingatlah ZatNya dengan bersungguh-sungguh. Perhatikan
setiap langkah ketika bersafar di dalam kampung; Sekembalinya dari merayau,
perhatikanlah limpahan Ilahi bersungguh-sungguh.
Wuquf Qalbi Wuquf ‘Adadi, Wuquf Zamani Bi Dawam Agahi.
Ingatlah Allah tetap pada hati, bilangan dan masa dengan sentiasa
sedar berjaga-jaga.
[sunting]TAMBAHAN SHAH
NAQSHBAND
HADHRAT Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih merupakan Imam
bagi Tariqat Naqshbandiyah dan seorang Mahaguru Tariqat yang terkemuka. Ia
telah mengukuhkan lagi jalan ini dengan tiga prinsip penting dalam Zikir Khafi
sebagai tambahan kepada lapan prinsip asas yang telah dikemukakan oleh Hadhrat
Khwajah Khwajahgan Syeikh ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih iaitu:
1. WUQUF QALBI
Mengarahkan penumpuan terhadap hati dan hati pula mengarahkan
penumpuan terhadap Allah Subhanahu Wa Ta’ala pada setiap masa dan keadaan. Sama
ada dalam keadaan berdiri, berbaring, berjalan mahupun duduk. Hendaklah
bertawajjuh kepada hati dan hati pula tetap bertawajjuh ke Hadhrat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Wuquf Qalbi merupakan syarat bagi zikir.
Kedudukan Qalbi ini adalah pada kedudukan dua jari di bawah tetek
kiri dan kedudukan ini hendaklah sentiasa diberikan penumpuan dan Tawajjuh.
Bayangan limpahan Nur dari Allah hendaklah sentiasa kelihatan melimpah pada
Qalbi dalam pandangan batin.
Ini merupakan suatu kaedah Zikir Khafi yakni suatu bentuk zikir
yang tersembunyi dan tidak diketahui oleh Para Malaikat. Ia merupakan suatu
kaedah zikir yang rahsia.
2. WUQUF ‘ADADI
Sentiasa memperhatikan bilangan ganjil ketika melakukan zikir Nafi
Itsbat. Zikir Nafi Itsbat ialah lafaz LA ILAHA ILLA ALLAH dan dilakukan di
dalam hati menurut kaifiyatnya. Dalam melakukan zikir Nafi Itsbat ini, Salik hendaklah
sentiasa mengawasi bilangan zikir Nafi Itsbatnya itu dengan memastikannya dalam
jumlah bilangan yang ganjil iaitu 7 atau 9 atau 19 atau 21 atau 23 atau
sebarang bilangan yang ganjil.
Menurut Para Masyaikh, bilangan ganjil mempunyai rahsia yang tertentu
kerana Allah adalah Ganjil dan menyukai bilangan yang ganjil dan ianya akan
menghasilkan ilmu tentang Rahsia Allah Ta’ala. Menurut Hadhrat Shah Naqshband
Rahmatullah ‘alaih, “Memelihara bilangan di dalam zikir adalah langkah pertama
dalam menghasilkan Ilmu Laduni.”
Memelihara bilangan bukanlah untuk jumlahnya semata-mata bahkan
ianya untuk memelihara hati dari ingatan selain Allah dan sebagai asbab untuk
memberikan lebih penumpuan dalam usahanya untuk menyempurnakan zikir yang telah
diberikan oleh Guru Murshidnya.
3. WUQUF ZAMANI
Setiap kali selepas menunaikan Solat, hendaklah bertawajjuh kepada
hati dan sentiasa memastikan hati dalam keadaan bertawajjuh kepada Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Lakukan selama beberapa minit sebelum bangkit dari tempat
Solat. Kemudian setelah selang beberapa jam hendaklah menyemak semula keadaan
hati bagi memastikannya sentiasa dalam keadaan mengingati Allah Subhanahu Wa
Ta’ala. Apabila seseorang Murid itu telah naik ke peringkat menengah dalam
bidang Keruhanian maka dia hendaklah selalu memeriksa keadaan hatinya sekali
pada tiap-tiap satu jam untuk mengetahui sama ada dia ingat ataupun lalai kepada
Allah dalam masa-masa tersebut. Jika dia lalai maka hendaklah dia beristighfar
dan berazam untuk menghapuskan kelalaian itu pada masa akan datang sehinggalah
dia mencapai peringkat Dawam Hudhur atau Dawam Agahi iaitu peringkat hati yang
sentiasa hadir dan sedar ke Hadhrat ZatNya.
Ketiga-tiga prinsip ini adalah tambahan dari Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih dalam membimbing sekelian para murid dan
pengikutnya dan terus menjadi amalan yang tetap dalam Tariqat Naqshbandiyah.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum..
ReplyDeleteAdakah tuan berguru? Dengan siapakan tuan berguru?
ReplyDelete❤️❤️❤️❤️
ReplyDelete