Tuesday 11 February 2014

Bangun untuk membuat usaha atas iman dan amal. Insya Allah...ayuhh...

Usaha ajak manusia kepada Allah adalah usaha yang dibuat oleh para nabi a.s. Jika setiap ummat Nabi Muhammad s.a.w. membuat usaha ajak manusia kepada Allah maka Allah akan memberi kefahaman agama kepada umat Nabi Muhammad s.a.w. sepertimana Allah memberi kefahaman agama kepada para nabi a.s.
Contohnya, seorang bapa membawa barang yang berat. Sekiranya seorang anak melihat bapanya membawa barang berat maka tanpa sebarang pertanyaan si anak terus meluru ke arah bapanya untuk membantu bapanya membawa barang berat. Begitu juga dengan Abu Bakar r.a. sentiasa melihat fikir risau Rasulullah s.a.w tentang umat. Tanpa sebarang pertanyaan dengan Rasulullah s.a.w., Abu Bakar r.a. setelah memeluk Islam dan terus mendakwahkan umat untuk beriman kepada Allah dan Rasul. Jadi, kita sedar bahawa kita sebagai umat dakwah. Insya Allah, kita hendaklah azam untuk berjumpa setiap lorong, setiap pintu rumah, setiap manusia, dengan membesarkan Allah sehingga kebesaran Allah masuk dalam hati lalu terkeluarnya kebesaran makhluk dalam hati.
Allah mahukan umat ini jadi daie maka Allah telah banyak menceritakan tentang kisah Nabi membuat dakwah dalam al-Quran. Tujuannya ialah umat ini ambil pengajaran tentang kepentingan dakwah. Kemuliaan umat ini adalah kerana dakwahnya. Kehinaan umat ini adalah kerana lari dari membuat dakwah.Tujuan utama dakwah ini adalah untuk dapat mentaati Allah. Jika kita dapat mentaati Allah maka kita dapat segala-galanya dari Allah.
Sahabat r.a. kenal Allah dengan sifat-sifatNya dan kebesaranNya. Contohnya jika kita sebut perdana menteri maka kita tahu tentang kekuasaannya. Begitu juga jika kita sebut Allah maka kita terbayang tentang keagungan, kebesaran dan kekuasaan Allah s.w.t. serta meningkatkan keimanan kita lagi. Bila sahabat r.a. sebut makhluk maka mereka berfikir tentang rendahnya dan hinanya makhluk. Contohnya bila sahabat r.a. asyik fikir air tidak ada kuasa menengelamkan maka bila mereka jumpa air, sahabat r.a. tidak terkesan dengan kuasa air yang menengelamkan. Sahabat r.a. berjaya melintasi air laut ke seberang darat tanpa menengelamkan mereka dan tanpa sebarang kesan basah pada tapak kaki kuda tunggangan mereka.
Apabila kita menafikan makhluk tiada kuasa maka Allah akan mencabutkan kebesaran makhluk dalam hati kita.
Kita kena besarkan  sunnah melalui dakwah kepada sunnah dari hujung rambut hingga hujung kaki. Sunnah penampilan seperti janggut, pakaian jubah putih dsb. Sunnah kehidupan seperti adab masuk tandas, adab makan minum, adab menaiki kenderaan dsb. Sunnah fikir risau seperti membuat dakwah dengan jumpa ummat untuk memberitahu tentang kebesaran Allah s.w.t.
Insya Allah, kita kena ikut sunnah dan jangan terkesan dengan dunia. Contohnya, seorang sahabat makan dengan raja. Tiba-tiba, dengan izin Allah, seketul makanan terjatuh ke lantai. Lantas sahabat r.a. ambil makanan tersebut lalu membersihkannya kemudian memakannya didepan raja. Sahabat r.a. tidak terkesan makan depan raja tetapi terkesan dengan sunnah Nabi Muhammad s.a.w.
Ilmu yang diwarisi  oleh Rasulullah s.a.w. adalah ilmu yang sebenarnya. Ilmu ialah ilmu yang dapat menjawab soalan-soalan dalam kubur. Selain ilmu, Zikir juga amat penting kerana dalam hadisth ada menyebut bahawa barangsiapa yang mengingat Allah dengan yang tidak mengingati Allah seumpama orang yang hidup dengan orang mati. Insya Allah, azam solat tahjud, zikir dan baca al-quran. Seorang ulama besar kata barang siapa baca surat khabar dan tv maka kebesaran makhluk banyak masuk dalam hati.
Kita kena dakwah akhlak Nabi s.a.w kepada ummat. Contohnya, Bila Abu Bakar r.a. memukul hamba, maka Rasulullah s.a.w. menegurnya "Allah lebih berkuasa ke atas kamu dari kamu berkuasa ke atas hamba kamu". Selepas itu, Abu Bakar memerdekakan hambanya kerana takutkan Allah.
Kita kena ikhlas dalam setiap amalan. Syaitan tak dapat tipu orang yang ikhlas. Bila seseorang tidak ikhlas maka dia akan meninggalkan sesuatu amalan baik. Bila seseorang ikhlas maka dia akan berterusan dan istiqamah melakukan amalan baik walaupun sedikit. 
Kita kena yakin dengan usaha dakwah melalui dakwah tentang kepentingan dan kelebihan dakwah kepada ummat. Takaza dakwah belum sempurna kerana kita belum yakin dengan usaha dakwah. Untuk membina yakin dengan cara dakwah berasaskan al-quran dan al-haditsh tentang fadhilat dakwah. Insya Allah, kita berazam untuk membuat usaha dakwah sampai bila-bila walau apapun keadaan samada susah mahupun senang tetap istiqamah atas jalan dakwah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. dengan melapangkan masa keluar kejalan Allah selama 4 bulan, 40 hari dan 3 hari....Insya Allah.....






No comments:

Post a Comment