Wednesday 11 April 2012

Permulaan Hidayah: Persiapan untuk mati

Assalamualaikum...selamat datang ke blog Muzakarah Iman dan Amal. Semoga Allah merahmati kehidupan kita sehingga ke hari kiamat. Episod yang lalu, saya telah membicarakan berakhirnya kehidupan kita dengan kematian sambil kita bertafakur tentang saat-saat kematian kita nanti. Insyallah, episod kali ini saya akan membicarakan tentang persiapan untuk mati. Adakah anda sudah bersedia untuk mati? Dan adakah anda sudah membuat persiapan untuk menghadapi alam selepas mati?

(1) Persediaan untuk mati adalah mengusahakan iman dan kekalkan iman dalam diri sehingga akhir hayat. Apabila seseorang meninggal dunia, soalan yang akan di ajukan oleh malaikat di alam kubur berkaitan dengan iman. Jika sempurna iman kita, maka kita selamat di alam kubur. jika tidak sempurna iman kita, maka kita terseksa di alam kubur.

(2) Untuk dapatkan iman, perlu ada usaha. Setiap orang berusaha dan yakin akan dapat ganjaran tentang usahanya itu. Contoh, seorang pekebun mengusaha pertanian dan dia yakin akan dapat hasil daripada pertaniannya. Begitu juga seorang pemerintah memerintah sebuah kerajaan dan dia yakin akan dapat manfaat daripada kerajaannya. Tapi, sekarang ini, ramai yang tidak berusaha untuk meningkatkan keimanannya. Jadi, dia tidak berasa ada manfaat daripada amalan agamanya.

(3) Setiap orang bersusah payah untuk meningkatkan pendapatannya sehingga dia yakin dapat banyak manfaat daripada duitnya yang banyak. Maka, nilai duit akan menjadi terlalu bernilai untuk dirinya sehingga dia yakin tidak ada yang lebih bernilai selain duit. Jadi, dia sanggup menghalalkan segala cara untuk dapatkan duit yang banyak termasuk menerima rasuah, merompak, pecah amanah dan sebagainya. Apabila nilai kebendaan sentiasa di usahakan maka nilainya menjadi tinggi. Apabila nilai kemanusiaan atau islah diri di tinggalkan maka nilai moral, agama, akhlak dan sebagainya menjadi rosak.

(4) Apabila seseorang mengislahkan atau memperbaiki diri sendiri maka dalam diri dia lahir sifat-sifat yang baik seperti rajin beribadat, buat dakwah, akhlak yang baik, sentiasa belajar ilmu agama dan sebagainya. Dan apabila seseorang mengajak orang lain untuk turut sama mengislahkan atau memperbaiki diri maka orang yang mengikut tersebut akan lahir dalam dirinya sifat-sifat yang baik sepertimana orang yang mengajak.

(5) Untuk memudahkan mengamal keseluruhan amal agama melalui 2 cara: (i) Mengajak orang kepada amal soleh (ii) Dia sendiri mengamalkan amal soleh tersebut. Contoh, dia lemah dalam membaca al-quran. Jadi, dia mengajak orang kepada kelebihan atau fadhilat membaca al-quran bukan kerana orang tersebut tidak selalu membaca al-quran, kerana apabila dia dakwah, dia akan dapat kesan untuk menyakini kelebihan membaca al-quran. Selepas itu, dia beramal dengan membaca al-quran.

(6) Untuk memudahkan mengamal keseluruhan agama dalam kehidupan perlu kepada yakin akan janji-janji Allah s.w.t. pada setiap amal. Untuk mendapatkan yakin, kita perlu banyak dakwah tentang amal. Contoh, seseorang yang sentiasa dakwah tentang solat yang mempunyai banyak kelebihan seperti dosa kita terhapus. Maka, kita akan yakin apa yang kita dakwahkan, kita akan mudah untuk amalkan apa yang kita dakwahkan.

(7) Jika seseorang banyak buat dakwah, dia mempunyai keyakinan yang tinggi pada amal dan mudah untuk beramal. Jika seseorang kurang buat dakwah, dia kurang yakin pada amal dan susah untuk beramal.

(8) Iman adalah benda yang hidup dan untuk mendapatkan benda yang hidup mesti daripada sesuatu benda yang hidup. Contoh, jika seseorang mahu untuk meningkatkan amal solehnya baik dari segi ilmu, dakwah, ibadat atau akhlak, maka dia perlu kepada suasana amal soleh. Melalui keadaan tersebut, mata zahirnya melihat keadaan orang beramal, maka kesan penglihatan terus ke otak. Dan otak membenarkan apa yang di lihatnya. Kesan membenarkan apa yang dilihat terus mengalir ke hatinya. Lalu hati menyakini bahawa amal tersebut mudah untuk di amal.

(9) Ada dua faktor mengapa kehidupan kita selama ini gagal menepati kehidupan seperti kehidupan Rasulullah s.a.w. (i) Tidak mengamalkan keseluruhan agama dalam kehidupan. (ii) Tidak yakin dengan janji-janji Allah pada setiap amal.

(10) Selain itu,persiapan mati ialah dua cara iaitu banyak membaca al-Quran dan banyak merenung tentang kematian. Untuk mendapatkan semangat untuk beramal dengan 2 cara tersebut, kita perlu kepada suasana dakwah.

No comments:

Post a Comment