Sunday 15 April 2012

Permulaan Hidayah: Taubat Nasuha

Assalamualaikum w.b.t.....semoga Allah s.w.t. merahmati saudara-saudari sekalian. Episod yang lepas, saya telah membicarakan tentang usaha atas iman. Sebelum kita hendak mengislahkan atau usaha atas iman diri kita sendiri, terlebih dahulu kita bertaubat nasuha. Ini penting untuk mencuci dosa kita sebelum hati kita betul-betul hendak menerima fahaman Islam yang sebenar. Ada 3 rukun dalam taubat nasuha:-

(i) Menyesali dosa besar dan dosa kecil yang telah kita buat pada masa lalu. Kita kena menangis dengan tangisan yang menyesal kerana telah melanggar perintah Allah s.w.t. Kita kena merasa bahawa dosa yang kita buat telah memusnahkan diri kita sendiri sebenarnya. Kita kena sedar bahawa kita perlu bertaubat daripada melakukan dosa besar mahupun dosa keci. Dosa kecil terampun melalui amal soleh manakala dosa besar terampun melalui taubat nasuha.

(ii)Tidak akan mengulangi dosar besar dan dosa kecil yang telah kita buat pada masa lalu. kita kena berhenti terus daripada melakukan maksiat terhadap Allah s.w.t. Kita kena menyakini bahawa apabila kita berhenti daripada melakukan maksiat maka Allah s.w.t. akan mencampakkan perasaan benci dalam hati kita terhadap maksiat dan memberikan kekuatan kepada kita untuk amalkan agama dengan mudah. Kita kena sedar bahawa jika kita masih mengulangi dosa besar dan dosa kecil maka sukar untuk kita berhenti daripada melakukan maksiat. Maksiat akan terhenti jika kita tak nak melakukannya lagi.

(iii)Mengembalikan hak Allah dan hak manusia. Kita kena mengembalikan hak Allah apabila kita meninggalkan perintahNya seperti solat fardu, puasa di bulan Ramadhan, zakat dan haji. Caranya ialah dengan menqada'kan solat, puasa dan sebagainya. Selain itu, kita kena mengembalikan hak manusia. Sebelum ini, kita telah mencaci, menfitnah, mengumpat, tidak bayar hutang, memukul dan sebagainya terhadap orang Islam. Sekarang, kita kena minta maaf kepada mereka kerana telah menyakiti hati mereka atau membayar hutang mereka.

Kesimpulannya, seseorang yang mahu untuk memperbaiki,islahkan atau usaha atas iman diri mereka sendiri hendaklah bertaubat nasuha terlebih dahulu dengan berpandukan 3 rukun seperti di atas. Hal ini akan memudahkan proses untuk menerima ilmu agama yang penuh dengan nur. Jika hati gelap maka susah untuk hati menerima 'nur' agama. Jika hati terang maka mudah untuk hati menerima 'nur' agama.

No comments:

Post a Comment