Wednesday 12 September 2012

Apakah maksud zuhud?

Ramai orang kata zuhud nie tinggalkan dunia sepenuhnya, tiada berharta dan hidup dalam kemiskinan. Dan ramai juga beranggapan bahawa zuhud nie takleh pakai zaman sekarang sebab hidup sekarang takleh hidup tanpa duit. Betulkan apa kata mereka tentang zuhud?

Bagi pendapat aku yang tak terror sangat dalam bab agama, zuhud nie bukannya kita tinggalkan dunia, tiada harta atau hidup dalam kemiskinan. Zuhud ialah dalam hati tiada kesan dengan manfaatnya atau bernilainya harta benda. Bukannya kita tiada memiliki harta benda. Contohnya, walaupun dia memiliki harta sebanyak 7 petala langit dan 7 petala bumi, tapi hatinya tiada terkesan dengan harta, maka dia memiliki sifat zuhud.

Tapi, awas! Harta umpama pisau. Jika kita menggunakan pisau untuk memotong ayam sebagai persediaan bagi membuat santapan malam akan memberi manfaat kepada pengguna pisau tersebut. Sebaliknya, jika kita menggunakan pisau untuk membunuh orang kerana ingin melunaskan dendam yang dah lama terpendam akan memberi mudarat kepada pengguna pisau tersebut. Maksudnya, jika kita gunakan harta untuk memenuhi keperluan kita maka akan mendatangkan pahala kepada kita. Lebihan harta yang kita miliki akan kita infakkan kedalam Bank Allah maka insyallah kita akan dapat ganjaran di hari akhirat kelak. Jika kita gunakan harta semata-mata untuk maksiat kepada Allah maka kita akan dapat dosa malah tak mustahil kita dicampakkan kedalam neraka.

Pada zaman tabi' dan tabi'ee, ada dikalangan mereka hidup dalam kemiskinan dan ada dikalangan mereka hidup sebagai orang kaya. Namun, mereka tetap memiliki sifat zuhud.

Kesimpulannya, saya takut terlebih cakap salah pula maklumatnya, zuhud amat penting dalam kehidupan kita. Ianya melatih kita sifat suka bersedekah dan hilang sifat bakhil, tidak meminta-minta pada manusia dan hanya meminta pada Allah, syukur apa yang ada dan membuang sifat kufur nikmat Allah dan apa yang paling penting.....kita dapat belajar menambung dalam Bank Allah, dimana pulangannya atau keuntungan akan kita perolehi pada hari akhirat kelak.....

Ptss!!!! Kalau nak tahu lagi sila baca kitab ZUHUD karangan Imam Ahmad Hanbali....

No comments:

Post a Comment