Sunday 18 May 2014

Kehidupan kita rosak disebabkan oleh amalan solat kita rosak

Kehidupan ini sering dilanda pelbagai masalah. Hatta kita tertumpah cawan ke arah baju kita sendiri adalah salah satu contoh masalah kehidupan kita. Masalah telah membuatkan kita sentiasa dirudung kesedihan. Masalah itu akan menyebabkan seseorang itu menjadi lebih matang atau sebaliknya. Apakah punca masalah kita sebenarnya? Dari mana ia datang? Dan bagaimana untuk mengatasi masalah kehidupan kita?
Masalah kehidupan kita berpunca daripada ketidaktawajuhan dan ketidakikhlasan dalam amalan solat. Kesempurnaan dalam mengerjakan solat akan menjadi asbab kesempurnaan dalam kehidupan kita. Ketidaksempurnaan dalam mengerjakan solat akan menjadi asbab ketidaksempurnaan dalam kehidupan kita,
Antara faktor-faktor kesempurnaan dalam solat ialah wuduk yang sempurna. Wuduk menurut fahaman sufi terbahagi kepada tiga bahagian. Pertama, bersihkan hati daripada hasad dengki, perasangka buruk, busuk hati, memandang keaiban orang, riak, sombong, bangga diri dan sebagainya. Menurut fahaman saya, apa-apa sahaja yang dikatakan sifat buruk merupakan sifat syaitan. Jadi, jauhilah sifat syaitan dalam diri kita. Insya Allah. Kedua, ambil air wuduk dengan tertib. Apa yang saya tahu bahawa setiap basuhan pada setiap anggota badan kita yang terkena air wuduk ada zikirnya. Jadi, kita dalam ambil wuduk kena zikir pada Allah s.w.t. Kesan zikir semasa ambil air wuduk akan mendatangkan kesan khusyuk dan khuduq dalam solat. Ketiga, jangan membazir air semasa mengambil air wuduk. Membazir adalah amalan syaitan. Jika kita tidak membazir dalam penggunaan air semasa berwuduk bererti kita tidak membazir apa-apa perkarapun dalam kehidupan seharian kita. Dengan kesempurnaan wuduk kita insya Allah akan mendatangkan kesan khusyuk dan khuduq dalam mengerjakan solat.
Faktor yang seterusnya ialah kekhusyukan semasa dalam solat yang terdiri daripada batin dan zahir. Amalan khusyuk (batin) semasa bersolat ialah menganggap bahawa kita sedang melihat Allah s.w.t. semasa bersolat. Jika ini tak dapat lakukan maka kita hendaklah merasakan bahawa diri kita sedang diperhatikan oleh Allah s.w.t. dalam solat. Disamping itu, kita hendaklah merasakan bahawa solat yang kita kerjakan itu adalah solat yang paling akhir dalam kehidupan kita dan merasakan kita akan mati selepas solat itu telah dikerjakan. Jadi, kita akan melakukan dengan bersungguh-sungguh untuk memperbaiki segala kekurangan dalam solat semata-mata untuk memenuhi piawaian solat yang sebenar sebelum kita merasakan diri kita akan mati selepas megerjakan solat tersebut.
Amalan khusyuk (zahir) semasa bersolat ialah keadaan badan kita tenang dan tidak terhuyung-hayang atau bergerak-gerak. Kalau boleh badan kita tetap tenang dan diam dari segala apa perlakuan yang melanggar hukum-hukum batal sembahyang. Disamping itu, mata memainkan peranan penting dalam solat. Berdasarkan Mahzab Syafiee, pandangan hendaklah sentiasa tertumpu pada tempat sujud semasa bersolat kecuali semasa tashayyud dimana pandangan tertumpu pada jari telunjuk. Berdasarkan beberapa hadisth, apabila kita berdiri (qiam) melakukan solat maka pandangan tertumpu pada tempat sujud. Apabila kita rukuk, pandangan tertumpu pada jari-jari kaki. Apabila kita sujud, pandangan tertumpu pada hidung. Selain itu, jari-jari tangan juga memainkan peranan penting. Semasa rukuk, jari tangan diregangkan manakala semasa sujud dan duduk antara dua sujud, jari tangan dirapatkan. Disamping itu juga, tulang belakang memainkan peranan penting dalam menentuka kekhusyukan dalam solat. Semasa berdiri (qiam), rukuk, iktidal dan sujud, tulang belakang hendaklah lurus.
Faktor-faktor yang lain dalam kekhusyukan dalam solat ialah membaca surah-surah dengan tajwid yang betul, memahami makna setiap ayat dan mengamalkan ayat tersebut dalam kehidupan seharian. Dari segi pakaian yang paling afdhal adalah pakaian jubah dan berkopiah. Selain itu, mengetahui masa solat dan solat secara berjemaah untuk solat fardhu.
Akhir sekali setelah selesai menunaikan solat, kita hendaklah memperbanyakkan isthigfar kerana banyak kekurangan dalam solat tak dapat kita sempurnakan. Dan kita hendaklah berdoa kepada Allah s.w.t. apa yang kita hajati samada didunia dan di akhirat. Insya Allah.
Kesimpulannya, saya menyeru pada diri saya dan pembaca blog ini untuk korbankan harta dan lapangkan masa untuk keluar ke jalan Allah s.w.t. selama 4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Insya Allah...azam..

2 comments:

  1. Assalammualaikum Saudaraku

    Alhamdulillah..
    Bagus semuanya..
    Izin kongsi..Saudaraku
    Boleh..

    ReplyDelete
  2. ARMANI POKER

    PROMO BARU DI ARMANI POKER

    BISA DEPOSIT VIA PULSA
    BANYAK BONUSNYA

    Yuk join sekarang juga , Poker online Terpercaya hanya di ARMANIPOKER , berlabel IDN POKER , di jamin 100% anti bot Player Vs Player.

    ditunggu kehadiran di ARMANPOKER ya !
    Minimal depo 10k
    Minimal wd 50k
    Whatapps : +6287830298557
    Link Alternatif : Adujotos.site | armanipokers.info

    ReplyDelete