Sunday 4 May 2014

Kepentingan Solat Dhuha

Kita telah diciptakan oleh Allah s.w.t. dalam keadaan gelisah. Kita sentiasa dilanda masalah. Masalah dunia yang bermacam-macam. Masalah tentang keluarga, pekerjaan, hubungan persekitaran, kewangan dan sebagainya. Kita sentiasa fikir tentang cara untuk menyelesaikan masalah kita pada setiap masa dan keadaan.
Kita begitu yakin dengan kemampuan, kehebatan dan pengalaman kita untuk menyelesaikan masalah dunia. Kita sentiasa fokus untuk menyelesaikan masalah dunia sehingga selesai. Kita sanggup bersusah payah dan berkorban untuk melakukan apa-apa sahaja untuk menyelesaikan masalah dunia kita.
Dalam hati kita tiada pengharapan sempurna kepada Allah s.w.t. untuk menyelesaikan masalah dunia kita. Dalam fikiran kita tiada terlintas langsung untuk melakukan amalan yang boleh menyelesaikan masalah dunia kita dengan izin Allah s.w.t. Dalam keadaan zahir kita tiada satupun tindakkan kita ke arah melakukan pengharapan kepada Allah s.w.t.
Target kita masalah selesai. Itu sahaja. Kaedah telah kita tetapkan melalui kemahiran, kepakaran, pengalamanan dan kemampuan kita untuk menyelesaikan masalah kita. 
Apabila kita berhadapan dengan masalah, kita sentiasa risau jika gagal untuk menyelesaikannya. Kita sentiasa sedih jika tak dapat capai apa yang diharapkan . Kita sentiasa berusaha bersungguh untuk menyelesaikan masalah kita tanpa mengenal penat lelah.
Sedangkan Allah s.w.t. tempat kita berharap untuk memohon pertolongan. Allah s.w.t. telah sediakan amal untuk kita sebagai usaha untuk kita memohon pertolongan daripada Allah s.w.t. Amal tersebut ialah solat Dhuha. Kelebihan solat dunia seperti yang ada pada hadisth Qudsi iaitu:-
(1) Abu Murrah Ath-Tha’ifi r.a. meriwayatkan bahwasanya Nabi s.a.w. telah bersabda : Allah telah berfirman:
“Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, niscaya Aku akan mencukupimu di akhirnya.”(Riwayat Ahmad)
(2)  Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadits lain dari Nuwas bin Sam’an,  “Allah berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat raka’at pada permulaan siang (Solat Dhuha), nanti pasti akan Ku cukupkan keperluanmu sampai ke petang harinya.”   (HR. Haklim dan Tabrani).
Tak usah lagi kita bimbang, risau dan sedih dengan masalah dunia kita. Tak usaha lagi kita memikirkan pelbagai cara untuk menyelesaikan masalah kita. Tak usah lagi kita takut dan mahu lari daripada masalah dunia.
Jalan penyelesaian masalah dunia kita sudah ada. Cuma kita amalkan sahaja. Caranya hanya mengerjakan solat Dhuha. Itu sahaja caranya. Senangkan. Mudahkan. Insya Allah, masalah dunia kita selesai.
Saya ingin mengajak tuan-tuan untuk sediakan diri, korbankan harta dan lapangkan masa untuk keluar ke jalan Allah s.w.t. selama 4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Insya Allah...azammm....

1 comment:

  1. ARMANI POKER

    PROMO BARU DI ARMANI POKER

    BISA DEPOSIT VIA PULSA
    BANYAK BONUSNYA

    Yuk join sekarang juga , Poker online Terpercaya hanya di ARMANIPOKER , berlabel IDN POKER , di jamin 100% anti bot Player Vs Player.

    ditunggu kehadiran di ARMANIPOKER ya !
    Minimal depo 10k
    Minimal wd 50k
    Whatapps : +6287830298557
    Link Alternatif : Adujotos.site | armanipokers.info

    ReplyDelete