Sunday 4 May 2014

Kepentingan Solat Witir

Solat Witir ini penting. Walaupun solat witir adalah sunat namun solat ini sangat penting untuk diamalkan. Solat Witir ini penting berdasarkan daripada hadisth yang diriwayatkan oleh Buraidah r.a katanya bahawa Rasululah saw bersabda, "Witir itu adalah satu haq; Barangsiapa tiada berwitir, maka tiadalah ia daripada kami."[HR Ahmad dan Abu Daud, at-Taghib 1/277]
Kelebihan solat Witir ini adalah penutup segala solat. Maksudnya amalan solat yang paling last dibuat pada penghujung hari. Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud: “Jadikan penghabisan (penutup) solatmu pada waktu malam dengan solat witir.” (HR Muslim). Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang bimbang tidak bangun pada akhir malam, maka berwitirlah pada awal malam, dan sesiapa yang ingin bangun pada akhir malam, maka berwitirlah pada akhir malam". (HR Muslim). 
Kesimpulannya, Solat Witir penting sebenarnya. Rugi kalau kita tak amalkan. Solat Witir adalah satu-satunya solat yang menjadi penutup bagi segala solat yang lain pada sepanjang hari yang kita telah lalui. Solat Witir adalah sunnah Nabi s.a.w. Dalam sunnah Nabi s.a.w. ada kejayaan didunia dan akhirat. Sesiapa yang mahu kehidupannya berjaya di dunia dan akhirat maka amallah solat Witir.
Disamping itu, saya menyeru pada diri saya dan tuan-tuan, korbankan harta dan lapangkan masa untuk keluar ke jalan Allah s.w.t. selama 4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Insya Allah..Azam...

1 comment:

  1. ARMANI POKER

    PROMO BARU DI ARMANI POKER

    BISA DEPOSIT VIA PULSA
    BANYAK BONUSNYA

    Yuk join sekarang juga , Poker online Terpercaya hanya di ARMANIPOKER , berlabel IDN POKER , di jamin 100% anti bot Player Vs Player.

    ditunggu kehadiran di ARMANPOKER ya !
    Minimal depo 10k
    Minimal wd 50k
    Whatapps : +6287830298557
    Link Alternatif : Adujotos.site | armanipokers.info

    ReplyDelete