Wednesday 16 April 2014

Bagaimana cara kita menggunakan diri kita dan harta kita pada tempat yang hak atau sepatutnya?

Keimanan kita akan bertambah kuat jika diri kita dan harta kita digunakan pada tempat yang sepatutnya. Sebenarnya Allah s.w.t. telah membeli diri dan harta kita dengan syurga. Jadi, apakah sebenarnya yang perlu kita buat pada diri kita dan harta kita. Ada 3 cara untuk menggunakannya:-
(1) Diri kita dan harta kita gunakan untuk keperluan agama lebih daripada keperluan dunia kita sendiri. Maksudnya kita sanggup mengadai nyawa kita semata-mata untuk mempertahankan, mengamalkan dan menyebarkan agama Allah s.w.t. Selain itu, kita sanggup membelanjakan harta kita untuk agama Allah s.w.t. lebih daripada kita belanjakan untuk keperluan dunia kita.

(2) Diri kita dan harta kita gunakan untuk menunaikan hak saudara kita melebihi kita memenuhi hak kita sendiri. Maksudnya kita sanggup mengetepikan atau menafikan hak kita yang sepatutnya kita dapat semata-mata untuk memenuhi hak saudara kita yang lain walapun kita diancam kepapaan, kematian dan sebagainya. Selain itu, kita sentiasa memandang baik saudara kita walapun dia cuma ada 1 sifat yang baik yang sedikit jika dibandingkan 99 keburukan yang ada pada dia dan kita sentiasa memandang keburukan dalam diri kita walaupun kita cuma ada 1 sifat yang buruk dan tidak memandang malah menafikan kebaikan yang ada pada kita walapun kita ada 99 kebaikan.

(3) Diri dan harta kita gunakan untuk dikorbankan ke jalan Allah s.w.t. Kita hendaklah gunakan diri kita dan harta kita pada tertib yang telah ditetapkan oleh eldest kita. Insya Allah, jika kita amalkan cara sedemikian maka sifat-sifat yang baik akan wujud dalam diri. Selain itu, kita hendaklah disiplinkan diri kita dan harta kita untuk memenuhi keperluan usaha maqami dan biruni.
Insya Allah, kita sama-sama berusaha untuk sediakan diri kita dan orang lain untuk korbankan harta serta melapangkan masa keluar ke jalan Allah s.w.t. selama 4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Insya Allah..azam...

No comments:

Post a Comment