Manusia
adalah sebaik-baik ciptaan Allah s.w.t dan mempunyai kelebihan. Manusia
merupakan asbab hidayah untuk yang lain. Manusia adalah untuk manusia
yang lain. Segala macam boleh dikerjakan oleh manusia. Manusia dijadikan
untuk kepentingan manusia. Kita menganggap bahawa manusia boleh
melakukan segala sesuatu. Manusia tidak bebas dalam perbuatannya.
Manusia dikirimkan ke dunia ini untuk maksud yang tertentu. Bukan untuk
kepentingan dirinya sahaja. Semua ciptaan Allah s.w.t, selain manusia,
tidak diberi satu tanggungjawab pun tetapi manusia dicipta oleh Allah
s.w.t untuk kepentingan sesama manusia. Manusia ini diciptakan oleh
Allah s.w.t untuk kepentingan umat manusia, sebagai pembawa hidayah
daripada Allah s.w.t dan boleh jadi asbab-asbab hidayah untuk yang
lainnya. Bukan untuk diri sendiri sahaja.
Kita tahu
maksud kejadian sesuatu benda, samada digunakan untuk diri dia sendiri
atau digunakan oleh orang lain dengan cara yang salah yang mana ia akan
menghapuskan maksud kejadian perkara itu. Kalaulah benda itu digunakan
untuk maksud lain daripada maksud ia diadakan, maka tidak akan dapat
faedah daripada benda itu. Benda itu sendiri akan hilang, akan binasa.
Mana-mana benda yang dijadikan untuk maksud-maksud yang tertentu kalau
digunakan untuk maksud itu, baru ia akan dapat manafaat. Kalau digunakan
untuk maksud yang lain, maka benda itu sendiri akan hilang, akan
binasa.
Manusia
dijadikan oleh Allah s.w.t dengan satu tujuan yang besar dan diberi
kemampuan yang besar oleh Allah s.w.t. Kalau manusia ini terpesong
daripada ibadat, daripada dakwah, digunakan untuk benda-benda, maka
nilai benda-benda akan meningkat. Sebaliknya kedudukan manusia akan
hilang. Sekarang ini manusia telah terpesong dari usaha nabi-nabi.
Mereka telah usaha atas benda-benda sehingga mereka telah yakin terhadap
benda-benda. Sekarang ini, usaha atas Islam sendiri tidak ada, telah
hilang. Manusia telah diberi satu kerja dan kerja itu telah diengkar
oleh manusia sendiri. Bila manusia digunakan bukan untuk usaha atas
manusia, maka yakin manusia telah rosak. Apabila usaha manusia rosak,
maka yakin juga akan rosak.
Usaha
dilakukan oleh manusia dan manusia yakin bahawa dia akan berjaya dengan
usahanya. Dia telah tetapkan usaha tertentu. Usaha sebenarnya untuk
manusia telah diberitahu oleh Allah s.w.t. Allah kata, “Kamu adalah
sebaik-baik umatâ€. Umat ini bukan untuk jadi kerajaan, bukan untuk
jadi pegawai, umat ini bukan untuk perniagaan. Umat ini diketahui tujuan
maksud oleh penjadinya sendiri. Dialah yang tahu apa yang diciptakan.
Apabila manusia ini terpesong daripada jalan nabi-nabi, buat usaha atas
benda-benda, maka bermulalah kerosakan aqidahnya. Mula masuk cinta dunia
kepadanya dan mula hilang ibadat daripadanya. Kerugiannya,
kebinasaannya, lahir daripada perkara ini iaitu bila dia tukar usahanya.
Oleh kerana itu, perkara pertama, tanpa perkara ini, manusia tidak akan
betul.
Sekarang
ini, peniaga dengan perniagaannya, petani dengan pertaniannya,
pemerintah dengan pemerintahannya, apa sahaja usaha yang sedang mereka
lakukan dan mereka telah yakin dengan usaha-usaha mereka sehingga begitu
sekali mereka yakin kepada usaha mereka, mereka tidak yakin dengan
usaha orang lain. Semua kerja tersebut bukan kerja umat ini. Kerja umat
ini adalah untuk seru manusia kepada Allah s.w.t, ajak manusia kepada
perintah Allah s.w.t, menghalang umat daripada perkara-perkara yang
dilarang oleh Allah s.w.t. Inilah kerja umat ini. Dengan kerja inilah
insaniah, kemanusiaan, sifat-sifat kemanusiaan akan kekal dalam ummah.
Yang
mengetahui tujuan satu-satu benda adalah penciptanya. Pencipta satu-satu
benda lebih tahu tujuan satu-satu benda itu diciptakan. Sekiranya benda
tadi digunakan selain daripada tujuan pencipta menciptakannya, maka,
pertama, manafaat tidak akan dapat daripada benda tersebut, kedua, benda
itu sendiri akan rosak. Allah s.w.t yang menciptakan manusia ini. Dia
lebih faham, Dia lebih tahu dengan ciptaanNya dan maksud ciptaanNya.
Allah s.w.t telah terangkan maksud kejadian umat ini, iaitu
“takmurunabil makruf, fi watan hau naanil munkarâ€.
Sekiranya manusia buat usaha atas benda lain, maka manusia sendiri akan rosak dan manafaat tidak akan dapat daripada manusia. Sekarang ini, manusia telah jadikan segala usaha-usaha sebagai tujuan mereka, sebagai usaha mereka. Peniaga telah usaha atas perniagaan, pekebun telah usaha atas kebun, pekilang telah usaha atas perkilangan, semua jenis usaha masing-masing telah buat, hasil daripada usaha akan datang keyakinan. Sekarang ini usaha atas benda-benda ini telah begitu hebat sehingga masing-masing telah yakin dengan usaha masing-masing, dia akan dapat kejayaan. Begitu sekali keyakinan mereka sehingga mereka sudah tolak usaha yang lain. Peniaga yakin bahawa dengan perniagaanlah mereka akan berjaya dan mereka tidak yakin lagi bahawa dengan pertanianlah akan berjaya. Demikian juga dengan petani, telah yakin bahawa dengan pertanianlah mereka akan berjaya dan petani tidak yakin lagi bahawa dengan perniagaan akan berjaya. Masing-masing sudah tidak yakin antara satu sama lain kerana usaha mereka begitu rupa. Jadi, sepatutnya usaha yang di….kan adalah usaha untuk bina manusia sendiri.
Sekiranya manusia buat usaha atas benda lain, maka manusia sendiri akan rosak dan manafaat tidak akan dapat daripada manusia. Sekarang ini, manusia telah jadikan segala usaha-usaha sebagai tujuan mereka, sebagai usaha mereka. Peniaga telah usaha atas perniagaan, pekebun telah usaha atas kebun, pekilang telah usaha atas perkilangan, semua jenis usaha masing-masing telah buat, hasil daripada usaha akan datang keyakinan. Sekarang ini usaha atas benda-benda ini telah begitu hebat sehingga masing-masing telah yakin dengan usaha masing-masing, dia akan dapat kejayaan. Begitu sekali keyakinan mereka sehingga mereka sudah tolak usaha yang lain. Peniaga yakin bahawa dengan perniagaanlah mereka akan berjaya dan mereka tidak yakin lagi bahawa dengan pertanianlah akan berjaya. Demikian juga dengan petani, telah yakin bahawa dengan pertanianlah mereka akan berjaya dan petani tidak yakin lagi bahawa dengan perniagaan akan berjaya. Masing-masing sudah tidak yakin antara satu sama lain kerana usaha mereka begitu rupa. Jadi, sepatutnya usaha yang di….kan adalah usaha untuk bina manusia sendiri.
Oleh
kerana semua usaha-usaha tadi adalah untuk bina benda, bukan untuk bina
manusia, pertanian, perniagaan, perkilangan, semuanya usaha untuk bina
benda, maka hasil daripada usaha yang dilakukan, benda-benda naik
mutunya, naik nilainya, tetapi manusia sendiri telah rosak. Manafaat
yang sebenarnya yang sepatutnya didapati dari manusia, tidak dapat lagi
kerana manusia telah ubah jalan usahanya. Tidak semua usaha yang
dilakukan akan diterima oleh Allah s.w.t, tidak semua usaha akan diberi
ganjaran oleh Allah s.w.t. Tidak semua usaha dijanjikan hidayat oleh
Allah s.w.t. Tidak semestinya manusia buat mana-mana usaha, mesti dapat
hidayat. Mana-mana usaha tidak semestinya akan dapat jalan yang lurus,
mana-mana manusia buat mujahadah, buat usaha atas satu-satu perkara maka
jalan itu akan terbuka/terbentang di depannya. Jalan-jalan yang mana
dilakukan mujahadah, diusahakan, maka jalan itu akan terbuka di
depannya, tetapi tidak semestinya mana-mana usaha dilakukan terus dapat
hidayat daripada Allah s.w.t.
Jalan
untuk dapat hidayat ditentukan oleh Allah s.w.t hanya dengan jalan
nabi-nabi. Ini telah ditentukan oleh Allah s.w.t. Sebanyak mana kita
mujahadah dalam jalan nabi-nabi, sebanyak itulah kita akan dapat
hidayah. Mana-mana usaha lain, tidak akan dihiraukan oleh Allah s.w.t.
Siapa-siapa yang pilih jalan lain daripada Islam, sekali-kali tidak akan
diterima oleh Allah s.w.t. Allah s.w.t tidak akan terima daripadanya.
Sesiapa yang terpesong daripada jalan nabi-nabi, maka akan terpesong
daripada medan usaha nabi-nabi. Selain daripada usaha nabi, semua usaha
yang lain, adalah usaha dunia, usaha atas benda-benda.
Kita faham
bahawa saya bertanggungjawab pada rumah saya, anak-isteri saya.
Tanggungjawab ini disempurnakan oleh binatang-binatang juga tetapi tidak
ada nilai apa-apa pun untuk mereka dalam menunaikan tanggungjawab untuk
isteri dan anak-anak mereka. Tidak ada ganjaran daripada Allah s.w.t.
Mana-mana manusia meletihkan diri dan inginkan ganjaran atas keletihan
dia, maka dia perlu bawa diri dia atas jalan yang betul. Berjalan di
atas jalan yang betul, barulah Allah s.w.t akan beri ganjaran padanya.
Allah s.w.t telah letakkan syarat, “Yang bermujahadah di jalan Kami,
sesiapa yang bermujahadah di jalan Kami, pasti kami bagi hidayah
padanyaâ€. Siapa yang terpesong dari jalan yang sebenar, tidak ada
jaminan hidayat daripada Allah s.w.t.
Seorang
rahib telah mujahadahkan diri dia dalam beribadat kepada Allah s.w.t.
Umar r.a lalu di depan menara rahib itu dan berkata, “Bawa dia turun
dari menaraâ€. Wajah dia telah pucat kerana mujahadahnya, kurus kering,
tanggung kesusahan, kehidupan yang susah, tidak makan, tidak minum,
jalani kehidupan ‘rahbaniah’. Pilih semua kesusahan yang ada dalam
ibadat. Umar r.a tengok dia dan menangis. Orang tanya kenapa menangis
terhadap rahib itu? “Saya menangis kerana saya tengok keadaan rupa
parasnya, saya teringat ayat Allah s.w.t, Allah s.w.t kata, “Tidakkah
engkau tahu satu orang yang menyusahkan diri dia untuk ibadat sehingga
kesan ibadatnya datang pada wajahnyaâ€, kesan letih beribadat, apakah
hal keadaan dia? Nampak di wajahnya pucat tetapi usahanya salah, bukan
jalan yang betul . Usahanya telah terkeluar daripada cara kenabian. Dia
buat usaha tetapi terkeluar dari jalan kenabian. Dia buat ibadat tetapi
terkeluar daripada jalan kenabian, dia bawa ‘rahbaniah’ dalam ibadat
dan dia telah tinggalkan tanggungjawab dakwah, hidup dengan
bersendirian. Umar r.a menangis tengok wajah dia, dia bermujahadah
begitu sekali, usaha begitu sekali, tetapi kesemua usahanya sedang
masukkan dia ke dalam jahanam.
Iman ini dalam dakwah, dalam ibadah, dalam muamalat, dalam muasyarah, dalam akhlak, semua perkara telah diberi pengajaran, telah diikatkan, tidak ada kebebasan dalam ibadah, tidak ada kebebasan dalam akhlak. Apa yang dia hendak, dia boleh buat, apa yang dia suka makan, dia makan, apa yang dia suka pakai, dia boleh pakai, apa cara yang dia hendak kahwin, dia kahwin, tidak! Dia tidak ada kebebasan langsung, dalam ibadat, dalam usaha. Dalam ibadat dia diperintahkan, dalam usaha dia diperintahkan. Ibadat kepada Allah s.w.t tetapi dia tidak terima Nabi Muhammad s.a.w. Khulasahnya, manusia di dunia ini buat usaha tetapi selagi usahanya tidak kena, tidak sesuai, tidak tepat sebagaimana yang ditunjukkan oleh nabi-nabi, maka usahanya tidak akan datangkan apa-apa faedah, malah kebinasaan untuk dirinya sendiri. Usahanya sia-sia sahaja, dalam apa bentuk sekalipun.
Iman ini dalam dakwah, dalam ibadah, dalam muamalat, dalam muasyarah, dalam akhlak, semua perkara telah diberi pengajaran, telah diikatkan, tidak ada kebebasan dalam ibadah, tidak ada kebebasan dalam akhlak. Apa yang dia hendak, dia boleh buat, apa yang dia suka makan, dia makan, apa yang dia suka pakai, dia boleh pakai, apa cara yang dia hendak kahwin, dia kahwin, tidak! Dia tidak ada kebebasan langsung, dalam ibadat, dalam usaha. Dalam ibadat dia diperintahkan, dalam usaha dia diperintahkan. Ibadat kepada Allah s.w.t tetapi dia tidak terima Nabi Muhammad s.a.w. Khulasahnya, manusia di dunia ini buat usaha tetapi selagi usahanya tidak kena, tidak sesuai, tidak tepat sebagaimana yang ditunjukkan oleh nabi-nabi, maka usahanya tidak akan datangkan apa-apa faedah, malah kebinasaan untuk dirinya sendiri. Usahanya sia-sia sahaja, dalam apa bentuk sekalipun.
Segala
usaha-usaha dunia memang telah terkeluar lebih awal lagi, malah usaha
ibadat sendiri, dalam ibadat sendiri jika tidak bawa cara Nabi s.a.w,
pun tidak akan diterima oleh Allah s.w.t. Dalam Quran diberitahu, “Dia
buat usaha susah-susah, mujahadah, tetapi dia akan dibakar oleh api
yang panasâ€. Manusia ini, dalam setiap hal, bukan sahaja dalam iman,
bukan sahaja dalam ibadah, tetapi dalam muamalatnya, kerja-kerja
dunianya, perniagaannya, pertaniannya, kerja dunia yang lain, dalam
muasyaratnya, dalam kehidupan rumahtangganya, kehidupan hariannya, dalam
akhlaknya, semua sekali dia tidak bebas, dia tidak boleh buat apa yang
dia suka, tetapi dia diperintahkan oleh Allah s.w.t. Segala perbuatannya
terhad dalam apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t.
Nabi-nabi
tidak pernah jadikan medan usaha mereka selain daripada manusia, tidak
pernah, tidak pernah bumi, pokok, benda-benda, tidak pernah jadi medan
usaha nabi-nabi, tetapi medan usaha ambiya a.s hanya manusia. Oleh
kerana itu, dalam hadith beritahu, “Manusia itu sendiri seumpama
lombong-lombongâ€. Bila dia usaha atas satu perkara, perkara itu akan
terbuka di depannya. Nabi tidak kata, bukit-bukit itu lombong, lombong
biasanya tempat orang buat usaha. Nabi kata manusia itu sendiri lombong.
Manusia ada sifat-sifat yang mana sifat-sifat yang hebat itu akan
terserlah, akan zahir apabila diusahakan atas mereka. Ketakutan atas
senjata bila usaha atas senjata dibuat. Bumi akan keluarkan bijirin,
bila manusia buat usaha atas bumi.
Amal
manusia itu sendiri lebih kuat daripada segala sesuatu yang ada diantara
langit dan bumi. Amal yang keluar daripada badan manusia. Tetapi
sekarang ini kekuatan manusia digunakan di tempat yang lain, salah
tempat, maka zahir kekuatan daripada benda-benda. Sedangkan benda-benda
ini telah ditundukkan untuk khidmat pada manusia. Benda-benda yang
sepatutnya tunduk pada manusia telah menguasai manusia. Sekarang ini,
benda-benda ini tidak lagi jadi benda yang bagi kesenangan pada manusia,
sebaliknya ia menjadi benda yang merosakkan manusia kerana manusia
telah lupa usaha yang sebenarnya. Nabi kata, “Manusia ini adalah
seumpama lombing emas dan perakâ€. Apabila diusahakan ke atasnya maka
akan zahir amal daripada mereka.
Ambiya
a.s, nabi-nabi datang buat usaha atas hati-hati manusia kerana tempat
iman hanyalah hati. Anggota-anggota manusia adalah tempat zahirnya amal.
Tempat iman adalah hati. Oleh kerana itu, riwayat ada mengatakan,
“Ambillah fatwa daripada hati kamu sendiriâ€. Hati ini akan jadi
mufti yang betul, bagi fatwa yang betul, bila mata hati itu terbuka,
nampak, ada basirah, hati yang ada iman. Nifak, sifat munafik adalah
kebutaan pada hati. Allah s.w.t kata, “ Bukanlah buta mata-mata
mereka, tetapi buta hati yang ada dalam dada-dada merekaâ€. Oleh kerana
itu, medan usaha nabi-nabi adalah hati-hati manusia supaya hati kenal
zat Allah s.w.t yang maha tinggi. Nabi-nabi kenalkan Allah s.w.t kepada
hati-hati manusia kerana iman duduk pada hati manusia. Iman kena sampai
pada tempatnya yang sebenar. Nabi-nabi usaha atas insan dan atas
hati-hati manusia. Semua anggota manusia adalah tempat zahirnya amal.
Islah akan datang sebab adanya iman. Amal akan datang sebab adanya iman.
Dari kepala hingga ke kaki, gunakan semua anggota atas dasar hukum
Allah s.w.t, itulah dinamakan Islam dan ini akan datang dengan kekuatan
iman. Tanpa iman atau iman yang lemah, maka akan zahir amal-amal yang
bukan Islam. Semua amal manusia dalam apa lapangan pun yang mengikut
hukum Allah s.w.t, ikut sunnah Nabi s.a.w, itulah yang dinamakan Islam.
Amal akan zahir melalui anggota-anggota sebanyak mana ada iman dalam
hati. Islam adalah kezahiran iman. Islam tidak ikut suasana, Islam tidak
ikut keadaan tetapi Islam ikut iman. Islam tidak ikut suasana, Islam
tidak ikut keadaan. Amal yang dibuat ikut suasana, amal yang dibuat ikut
keadaan, bukan Islam.
Amal yang dibuat dengan dasar iman akan menukarkan keadaan dan suasana. Untuk bina amal, kena bina iman. Amal yang dibuat dengan iman akan kekal dan atas itulah ada janji-janji Allah s.w.t.
Amal yang dibuat dengan dasar iman akan menukarkan keadaan dan suasana. Untuk bina amal, kena bina iman. Amal yang dibuat dengan iman akan kekal dan atas itulah ada janji-janji Allah s.w.t.
Pengenalan
orang Islam, Nabi s.a.w kata, “Orang Islam adalah orang yang mana,
orang Islam yang lain tidak dapat kesusahan daripada lidah dan
tangannyaâ€. Nabi s.a.w kata, “Islam itu bukan hanya satu amal sahaja
tetapi seluruh lapangan hidup manusia untuk ikut peritntah Allah s.w.t,
itulah Islamâ€. Dalam setiap lapangan dalam hidup ada pengenalan dalam
Islam. Pengenalan orang Islam dalam setiap lapangan hidup. Dalam
perniagaan, dalam pertanian, dalam kehakiman, dalam muasyarat, kalau
hendak tengok Islam, tengok orang Islam dalam perkara itu. Kamu hidupkan
hukum-hukum Allah s.w.t dalam lapangan hidup kamu, hidupkan
sunnah-sunnah nabi dalam lapangan hidup kamu, itu akan menjadi asbab
hidayat untuk manusia.
Maulana
Yusuf rah. kata, “Sesiapa yang menambahkan sifat-sifat Islam dalam
diri dia, maka dialah yang akan jadi sumber hidayat untuk umatâ€. Kita
hendak usahakan sifat-sifat nabuwah dalam diri kita. Sifat-sifat ini
akan datang berkadar dengan iman. Iman akan datang berkadar dengan
usaha. Bukan dengan perniagaan, bukan dengan pertanian, bukan dengan
kerja-kerja pejabat. Iman tidak akan datang dengan perkar-perkara ini.
Iman akan datang dengan kerja dakwah. Semua nabi-nabi datang dengan
kerja dakwah kerana keistimewaan dakwah itu sendiri untuk membina iman.
Dakwah bukan hanya untuk memperkenalkan Islam atau untuk memperkenalkan
amal Islam tetapi keistimewaan dakwah adalah untuk membina yakin. Semua
orang perlu pada dakwah supaya dia dapat bina iman dan yakin. Orang yang
paling baik pun tidak terlepas daripada keperluan dakwah. Siapa yang
buat kerja dakwah, dia akan buat untuk dia diterima.
Maulana
Yusuf rah. kata, “Sebanyak mana kelemahan iman, sebanyak itulah niat
akan rosakâ€. Niat yang rosak datang daripada kelemahan iman. Kerosakan
yakin menyebabkan amal yang dibuat bukan kerana Allah s.w.t. Yakin yang
rosak menyebabkan cacat dalam niat. Keistimewaan dakwah ialah untuk
membina iman. Dakwah diberikan untuk bina yakin. Untuk kukuhkan iman,
kerja-kerja nabi adalah dakwah ‘illallah’. Bukan setakat mereka
sahaja bagi dakwah tetapi mereka menjadikan orang yang mereka dakwah
juga sebagai da’i. Nabi sendiri telah beritahu dakwah sesiapa yang
terima dakwah ditangan Nabi, maka pada masa itu juga dia akan jadi
da’i. Bagi dakwah untuk bina iman dia sendiri dan pada masa yang sama
juga dia jadikan orang lain da’i. Ini cara dakwah Nabi s.a.w.
Usaha
untuk iman tidak diberi tumpuan. Orang tidak sangka bahawa iman itu pun
satu benda yang perlu diusahakan. Mereka menyangka, beramal (buat amal)
kemudian barulah iman akan meningkat, sedangkan tanpa iman, amal tidak
ada roh. Kalau tidak ada keyakinan pada janji-janji Allah s.w.t, apakah
benda yang akan bawa manusia kepada hukum-hukum Allah s.w.t? Siapakah
yang akan timbulkan harapan pada janji-janji Allah s.w.t? Siapa akan
bawa manusia ini takut pada amaran-amaran Allah s.w.t? Oleh kerana iman,
sahabat-sahabat sentiasa ada fikir. Banyak mana iman bertambah, maka
sebanyak itulah dia akan takut kepada nifaq. Hanzalah r.a kata dia telah
munafik. Abu Bakar r.a kata dia telah munafik. Ini orang Badar, orang
Uhud, tidak pernah mungkir janji, tidak pernah khianat mana-mana amanah,
tidak pernah ada mana-mana alamat nifaq pun pada mereka, tetapi
sebabnya hanya keadaan mereka berlainan depan Nabi s.a.w, dengar cerita
syurga, neraka dan apabila mereka pulang ke rumah, sudah berubah. Mereka
dengar, orang-orang beriman ini, seolah-olah mereka nampak Allah s.w.t
di mana-mana pun. Perasaan mereka depan Nabi s.a.w telah hilang, sebab
itu dia kata, “Hanzalah telah munafikâ€. Abu Bakar dengar dan Abu
Bakar kata, “Ini pun berlaku pada aku jugaâ€.
Sebanyak
mana iman meningkat, sebanyak itulah seseorang akan takut pada nifaq,
akan benci pada nifaq. Tidak mungkin ada alamat-alamat nifaq dalam diri
mereka. Oleh kerana kita tidak ada tumpuan pada iman, walaupun ada
tanda-tanda nifaq dalam diri kita, tetapi kita sangka kitalah orang yang
sempurna. Tidak penuhi janji, khianat dalam amanah, sangka ia satu
kejayaan bila dapat khianat amanah orang. Ini semua tanda-tanda nifaq
kerana tidak ada iman. Oleh itu, perkara yang terdahulu yang perlu
diusahakan ialah atas iman. Iman akan datang bila usaha atas iman.
Usaha iman ialah seru manusia kepada Allah s.w.t tetapi kita telah salah faham iaitu dakwah untuk orang lain. Dakwah sebenarnya untuk da’i itu sendiri. Dakwah ialah untuk orang yang buat dakwah itu sendiri. Siapa yang bagi dakwah untuk dia sendiri, maka dengan dakwah itu, yakin dia akan bertambah dan orang yang didakwah akan datang kepada apa yang da’i itu yakini. Dakwah adalah untuk da’i itu sendiri. Dakwah untuk pendakwah itu sendiri. Jangan kita salah faham iaitu dakwah untuk orang lain. Apabila kita bagi dakwah pada orang lain untuk bina iman kita, untuk bawa diri kita sendiri kepada amal, untuk bawa yakin kita kepada Allah s.w.t, maka dakwah cara itu akan bawa keyakinan pada diri dia sendiri.
Usaha iman ialah seru manusia kepada Allah s.w.t tetapi kita telah salah faham iaitu dakwah untuk orang lain. Dakwah sebenarnya untuk da’i itu sendiri. Dakwah ialah untuk orang yang buat dakwah itu sendiri. Siapa yang bagi dakwah untuk dia sendiri, maka dengan dakwah itu, yakin dia akan bertambah dan orang yang didakwah akan datang kepada apa yang da’i itu yakini. Dakwah adalah untuk da’i itu sendiri. Dakwah untuk pendakwah itu sendiri. Jangan kita salah faham iaitu dakwah untuk orang lain. Apabila kita bagi dakwah pada orang lain untuk bina iman kita, untuk bawa diri kita sendiri kepada amal, untuk bawa yakin kita kepada Allah s.w.t, maka dakwah cara itu akan bawa keyakinan pada diri dia sendiri.
Bila
dakwah keluar daripada umat, maka keluar yakin daripada umat. Bila yakin
telah keluar daripada umat, maka dia akan bergerak mengikut tempat yang
dia nampak ada manafaat. Tidak nampak lagi jalan untuk ambil manafaat
dari khazanah Allah s.w.t, melalui perintah-perintah Allah s.w.t. Dia
tidak yakin lagi dengan melakukan larangan-larangan Allah s.w.t, dia
akan dapat kejayaan dan dia akan taat pada apa yang dia yakin. Manusia
beribadat atas apa yang dia yakin.
Rukuk
(tunduk), itu bukan hanya ibadat, kita tidak tunduk di depan selain
daripada Allah s.w.t, bererti kita tidak beribadat selain daripada Allah
s.w.t. Ibadat bukannya tunduk di depan mana-mana benda. Islam bukannya
tundukkan kepala pada mana-mana, Islam adalah serahkan diri pada Allah
s.w.t. “Diri saya dan harta saya, daripada lahir hingga mati, seluruh
ibadat, seluruh pengorbananâ€. Yang dimaksudkan dengan sembahyang ialah
pengorbanan diri. Semuanya diserahkan kepada Allah s.w.t, itulah yang
dinamakan Islam. Bukan hanya untuk tundukkan kepala. Ibadat bukan hanya
tundukkan kepala.
Apa yang
diyakini, kita akan taat pada benda-benda itu. Apa yang kita yakin, kita
akan beibadah pada benda-benda itu. Nabi s.a.w telah beritahu dalam
satu riwayat, “Bila taat sahaja pada satu benda, maka dia telah
beribadat pada benda ituâ€. Kita tengok antara kita sendiri, kita taat
isteri kita, kita taat perniagaan kita, kita taat kedai kita, kita taat
kerajaan kita, kita taat selain daripada Allah s.w.t. Kita lihat diri
kita masing-masing. Bila taat pada benda itu, maka dia sedang beribadat
kepada benda itu, mahfum hadith Nabi s.a.w, seorang sahabat, dia seorang
nasrani, dia telah beriman dengan Nabi s.a.w. Selepas masuk Islam dia
tanya, “Wahai Rasulullah, sebelum beriman dengan tuan kami beribadat
kepada Allah juga, kami taat pada Allah juga, kami tidak pernah terima
selain daripada Allah sebagai Rab, kami hanya taat pada Allah s.w.t.
Sebelum datang kepada tuan, kami dalam satu agama yang beribadat kepada
Allah s.w.t, tetapi kami tidak faham, dalam Quran ada ayat yang
mengatakan, ‘Mereka telah menjadikan rahib-rahib mereka sebagai tuhan,
sebagai Rab, selain daripada Allah s.w.t’, kenapa Allah s.w.t kata
demikian dalam Quran? Nabi s.a.w jawab, “Beritahu aku, apabila
rahib-rahib kamu, mereka menghalalkan perkara yang haram, mengharamkan
perkara halal, adakah kamu terima mereka?†Kata sahabat tadi, “Ya,
apa yang mereka kata kami terimaâ€. “Kalau kamu terima mereka, maka
kamu telah beribadat kepada merekaâ€.
Kita
tengok kilang, pekebun-pekebun, pemerintah-pemerintah, tengok majoriti,
kita taat sesuatu perkara, maka kita sedang beribadat kepada benda itu.
Segala ibadat-ibadat badan, segala ibadat-ibadat harta, diri dan harta,
daripada mula lahir, semua untuk Allah s.w.t. Keyakinan pada janji-janji
Allah s.w.t akan menyebabkan manusia taat perintah Allah s.w.t,
menjalankan hukum-hukum Allah s.w.t. Taat disebabkan janji-janji Allah
s.w.t. Sebanyak mana keyakinan kepada janji-janji Allah s.w.t, maka
sebanyak itulah manusia akan mampu untuk taat perintah Allah s.w.t
tetapi keyakinan pada makhluk, kejahilan pada agama, kesesatan dari segi
aqidah akan datang bila manusia tinggalkan dakwah. Bila tinggalkan
dakwah, pertama, kejahilan, kedua, kesesatan dari segi aqidah. Tidak
akan kenal siapa yang menciptakannya. Bila tinggalkan dakwah, keyakinan
pada Allah s.w.t akan keluar, keyakinan pada selain dari Allah s.w.t
akan masuk sehingga insan tidak boleh membezakan manakah jalan kejayaan
untuknya. Adakah kejayaan saya dalam perintah-perintah Allah s.w.t
ataupun dalam bentuk-bentuk dunia.
Apa yang
didakwahkan, itulah keyakinan yang akan masuk ke dalam hati. Ini satu
perkara yang pasti. Kalau buat perniagaan, tidak mungkin akan datang
yakin kepada Allah s.w.t, kalau buat dakwah kepada pertanian, tidak
mungkin akan datang keyakinan pada Allah s.w.t. Dakwah kepada selain
daripada Allah s.w.t tidak mungkin akan datang keyakinan Allah dalam
hati. Keyakinan pada Allah s.w.t datang hanya dengan dakwah kepada
Allah. Yakin kepada Allah s.w.t akan datang bila kita bawa hamba Allah
kepada Allah s.w.t. Bila umat telah hilangkan dakwah, maka datang satu
keadaan yang mana telah menyebabkan hilang amalan makruf nahi mungkar.
Sehingga begitu sekali, sehingga umat telah salah faham iaitu kalau dia
sendiri tidak amal, maka dia tidak perlu dakwah orang lain. Ini
kefahaman umat sekarang. Salah faham yang begitu besar dalam umat.
Kerana salah faham ini, kejahilan telah berleluasa dalam umat. Buat
sendiri-sendiri sahaja. Kalau tidak buat amal, jangan beritahu orang
lain, ini salah faham yang berlaku dalam umat. Umat ini telah diberitahu
tanggungjawabnya berkali-kali.
Masa nabi
menyediakan umat ini, nabi telah beritahu tanggungjawab umat ini. Nabi
tidak kata, “Kalau kamu tidak amal, kamu jangan suruh orang lain
buatâ€. Satu orang yang tidak amal untuk diri dia sendiri, tidak ada
kekurangan tanggungjawab dia untuk dakwah orang lain pada amal itu.
Bukanlah dia tidak amal perkara itu, tanggungjawabnya untuk dakwah orang
lain pada amal itu tidak kurang sedikit pun. Satu orang tidak
sembahyang fardhu, kefardhuan dia untuk dakwah orang lain kepada
sembahyang tidak kurang sedikit pun. Satu orang tidak buat satu amal,
tidak bererti tanggungjawab dia untuk bawa umat kepada amal itu
berkurangan, tidak! Tanggungjawab dia masih sama lagi.
Nabi s.a.w
telah bangunkan setiap umat ini pada dakwah. Bagaimana Nabi sendiri
buat dakwah. Sesiapa yang ingin lepaskan diri mereka daripada dakwah
nabi, tidak mahu dengar dakwah nabi, tidak mahu dengar tilawah nabi,
yang menyangka Quran adalah sihir, seumpama Tufir b. Amir, dia masukkan
kapas ke dalam telinga dia supaya tidak dengar bacaan Quran Nabi s.a.w.
Tetapi dia menjadi orang pertama dakwah kaum dia. Dia telah terima
dakwah Nabi s.a.w dan telah pergi untuk dakwah.
Rasulullah
s.a.w telah bangunkan dakwah kepada umat. Umat terbahagi kepada 3 iaitu
lelaki, perempuan dan kanak-kanak. Rasulullah s.a.w telah bentangkan
dakwah kepada umat ini sehingga pada masa yang sama, ketiga-tiga jenis
orang ini telah terima dakwah, Abu Bakar r.a, Khadijah r.ha dan Ali r.a.
Hari pertama dakwah dimulakan, pada masa itu juga dakwah diterima. Pada
hari yang sama, Rasulullah s.a.w tidak biarkan mereka pada perniagaan
mereka, pada pertanian mereka, tetapi Rasulullah s.a.w telah beritahu
dakwah sebagai maksud dan telah beritahu untuk selesaikan masalah dengan
perintah Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w tidak serahkan umat ini pada
pemerintah, pada peniaga, pada petani, tetapi Rasulullah s.a.w telah
ajar umat ini, “Mintalah pertolongan dengan sabar dan solatâ€.
Rasulullah
s.a.w telah beritahu jalan kejayaan pada umat ini. Inilah jalan
kejayaan iaitu “lailahaillallah tuflihunâ€. Rasulullah s.a.w telah
bangkitkan umat ini pada dakwah kalimah. Asbab hidayah tidak berada di
luar manusia. Asbab hidayah bukan berada di luar manusia. Asbab hidayah
dalam diri manusia itu sendiri. Dalam diri manusia sendiri ada asbab
hidayah. Hidayah tidak dari harta, pada kerajaan tetapi hidayah dapat
dari Allah s.w.t dan asbabnya ada dalam diri manusia sendiri. Siapa yang
telah buat usaha yang betul, gunakan diri dia dengan betul, janji Allah
s.w.t yang pasti, dia akan dapat hidayah. Tufail Addausi beritahu,
walau satu orang pun tidak mahu dengar dakwah, tetapi cara nabi s.a.w
bagi dakwah, bukan setakat dia terima dakwah, dia telah jadi orang
pertama untuk dakwah kaum dia. Begitulah bentuk dakwah Nabi s.a.w. Bukan
setakat orang itu terima dakwah, orang itu sendiri telah bagi dakwah.
Itulah cara dakwah yang sepatutnya kita belajar.
Sahabat-sahabat
r.a, perangai mereka, tabiat mereka adalah tabiat dakwah. Mereka tidak
anggap kerja mereka itu sebagai kerja kecuali hanya dakwahlah kerja
mereka. Mereka telah dapat nisbat dakwah. Mereka anggap yang lain-lain
itu sebagai nisbat kerja mereka, pertanian, perniagaan, kerajaan,
pakaian, kasut, emas, perak, semua tidak ada apa-apa perhubungan pun.
Mereka buat perniagaan besar-besar, tetapi mereka tidak anggap mereka
ada hubungan dengan perniagaan. Di belakang nama mereka radiallahuanhu
wa roduan. Mereka kenalkan diri mereka sebagai Ansar atau Muhajir, ini
cara pengenalan mereka. Mereka tidak ada hubungan langsung dengan
benda-benda lain. Mereka ada hubungan terus dengan kerja Nabi Ibrahim
a.s. Allah s.w.t kata, “Aku namakan kamu sebagai orang Islamâ€. Allah
s.w.t yang ciptakan kita dan bagi nama pada kita. Umat ini telah diberi
nama oleh Allah s.w.t sebagai orang Islam, bukan orang peniaga, bukan
petani, bukan pegawai.
Umat ini tinggalkan dakwah, sehingga dia telah lupa hubungan dia dengan dakwah. Tidak ada mana-mana hubungan dalam sahabat, kecuali hubungan sebagai Ansar atau hubungan sebagai Muhajir kecuali satu orang yang telah berhijrah kerana satu orang perempuan bernama Ummu Qais. Dia dinamakan muhajir Ummu Qais, yang lain semua hanya Muhajir dan Ansar. Dia masyhur sebagai muhajir Ummu Qais, hijrah kerana perempuan.
Umat ini tinggalkan dakwah, sehingga dia telah lupa hubungan dia dengan dakwah. Tidak ada mana-mana hubungan dalam sahabat, kecuali hubungan sebagai Ansar atau hubungan sebagai Muhajir kecuali satu orang yang telah berhijrah kerana satu orang perempuan bernama Ummu Qais. Dia dinamakan muhajir Ummu Qais, yang lain semua hanya Muhajir dan Ansar. Dia masyhur sebagai muhajir Ummu Qais, hijrah kerana perempuan.
Begitulah
dakwah adalah umum dikalangan mereka. Ada juga dikalangan mereka, siapa
yang ada asbab sahaja, belajar agama. Buat usaha duit dulu kemudian
belajar agama? Tidak! Sahabat-sahabat r.a, banyak mana kemiskinan
mereka, dialah yang paling banyak hasilkan agama. Abu Hurairah r.a,
paling kebulur, paling lapar, tetapi dialah pakar hadith yang paling
besar. Usman r.a orang yang paling lapar, tetapi dia orang yang paling
malu sekali. Jaafar r.a paling lapar, tetapi paling tepat bagi fatwa,
mufti paling besar, yang paling tahu tentang halal dan haram.
Tidak
diberitakan agama akan datang sebanyak mana asbab yang kamu buat tetapi
diberitahu bahawa agama akan datang sebanyak mana usaha yang kamu buat.
Agama tidak datang berkadar asbab, tetapi agama datang berkadar usaha.
Agama tidak datang dengan asbab-asbab dunia. Hanya satu cara sahaja
untuk dapat hidayat iaitu dakwah. Sebanyak mana kita dakwah manusia
kepada Allah s.w.t, sebanyak itulah kayakinan kita kepada Allah s.w.t
dan bawa kita kepada sembahyang, bawa kita kepada zikir, bawa kita
kepada tilawah, bawa kita kepada ikhlas. Sebanyak mana usaha dijalankan,
sebanyak itulah agama akan hidup. Atas inilah Nabi telah bangunkan
sahabat-sahabat.
Seorang
sahabat datang untuk belajar agama, menunggang unta, jatuh dari unta,
patah leher. sahabat lain datang beritahu Nabi s.a.w, “Telah berlaku
sekian-sekianâ€. Nabi kata, “Tengok keadaan sahabat kamu, dia telah
meninggalâ€. Nabi s.a.w datang dan tengok dia. Nabi s.a.w kata, “Dia
datang belajar agama dalam keadaan laparâ€. “Bagaimana tuan tahu?â€,
sahabat tanya. Nabi s.a.w kata, “Saya tahu bila rohnya keluar,
bidadari-bidadari datang bagi makanan pada dia kerana itulah saya tahu
dia datang dalam keadaan laparâ€.
Keperluan
kita kepada hidayah adalah lebih besar daripada makanan kita, pakaian,
kenderaan, rumahtangga kita. Oleh kerana itu, hidayah tidak pernah
disertai dengan benda-benda yang lain. Hidayat tidak diletakkan berkadar
dengan harta atau berkadar dengan pakaian atau berkadar dengan
benda-benda lain. Satu orang datang beritahu, “Wahai Rasulullah s.a.w,
saya ini hitam, saya miskin, saya hodoh, saya buruk, masukkanlah saya
ke dalam syurgaâ€. Rasulullah s.a.w kata, “ Kenapa tidak? Bahkan saya
akan masukkan kamu ke dalam syurga. Sahabat itu terus bagi nyawanya di
jalan Allah s.w.t untuk takazah agama. Rasulullah s.a.w datang untuk
sembahyangkan jenazahnya. Rasulullah s.a.w senyum apabila tengok
jenazahnya. Rasulullah s.a.w kata, “ Rupa/Wajah kamu telah dicantikkan
oleh Allah s.w.t, harta kamu telah dibanyakkan oleh Allah s.w.tâ€.
Hidayat tidak bergantung pada rupa paras. Allah s.w.t tidak tengok pada
rupa paras dan harta kamu. Allah s.w.t tengok keinginan hati untuk beri
hidayat. Nabi s.a.w beritahu sahabat-sahabat, “Rupa buruk, kulit
hitam, miskin, Allah s.w.t telah tambahkan hartanya dan Allah s.w.t
telah masukkan dia ke dalam syurga dan Allah s.w.t telah jadikan dia
cantikâ€. Rasulullah s.a.w kata, “ Saya tengok bidadari-bidadari
syurga bergaduh, siapakah diantara mereka yang mula-mula sekali masuk ke
dalam jubah sahabat tadiâ€.
Hidayah
tidak pernah pandang keadaan seseorang. Rasulullah s.a.w tidak pernah
ajar sahabat cari makan dahulu, lepas cukup makan, baru buat kerja
hidayat atau baru hendak belajar agama. Rasulullah s.a.w tidak pernah
beritahu sahabat-sahabat sempurnakan segala keperluan dunia kamu,
kemudian barulah buat kerja agama. Oleh kerana itu, didapati dikalangan
sahabat-sahabat, walaupun mereka orang paling miskin, walaupun paling
lapar sekali, paling banyak menderita kelaparan tetapi merekalah paling
banyak mujahadah untuk agama Allah s.w.t dalam apa segi sekali pun. Abu
Hurairah r.a paling lapar sekali tetapi muhadith yang paling besar. Kaab
b. Malik adalah qari yang paling baik dan dia juga orang yang paling
lapar. Usman r.a mempunyai sifat yang paling pemalu sekali. Keadaan
agama sahabat-sahabat tidak pernah bergantung pada keadaan dunia mereka.
Apa pun keadaan dunia mereka, mereka diajar oleh Nabi s.a.w untuk buat
kerja agama.
Agama terhasil bukan bergantung pada asbab-asbab dunia tetapi bergantung pada sebanyak mana usaha. Sebanyak mana usaha dijalankan, maka sebanyak itulah agama dapat dihasilkan. Mereka tidak pernah dihubungkan dengan mana-mana benda dunia atau mana-mana kerja dunia mereka walaupun mereka buat benda itu, mereka berniaga, mereka ada kebun, tetapi tidak ada satu orang pun daripada mereka dihubungkan dengan benda-benda itu. Pengenalan mereka, ta’aruf sesama mereka, mereka tidak kenalkan diri mereka sebagai peniaga, petani dsbnya. Sebaliknya apabila kita sebut nama mereka, belakangnya ada ‘radiallahhuanhu’. Pengenalan diantara mereka samada muhajir atau ansar. Inilah keadaan sahabat-sahabat. Muhajir dan ansar, dua keadaan untuk bantu agama, untuk kerja agama.
Agama terhasil bukan bergantung pada asbab-asbab dunia tetapi bergantung pada sebanyak mana usaha. Sebanyak mana usaha dijalankan, maka sebanyak itulah agama dapat dihasilkan. Mereka tidak pernah dihubungkan dengan mana-mana benda dunia atau mana-mana kerja dunia mereka walaupun mereka buat benda itu, mereka berniaga, mereka ada kebun, tetapi tidak ada satu orang pun daripada mereka dihubungkan dengan benda-benda itu. Pengenalan mereka, ta’aruf sesama mereka, mereka tidak kenalkan diri mereka sebagai peniaga, petani dsbnya. Sebaliknya apabila kita sebut nama mereka, belakangnya ada ‘radiallahhuanhu’. Pengenalan diantara mereka samada muhajir atau ansar. Inilah keadaan sahabat-sahabat. Muhajir dan ansar, dua keadaan untuk bantu agama, untuk kerja agama.
Kita perlu
fikir atas asas apakah Rasulullah s.a.w telah tinggalkan umat ini?
Bagaimana Rasulullah s.a.w, pada hari pertama lagi, Baginda s.a.w telah
bentangkan dakwah pada umat ini dan semasa Baginda s.a.w tinggalkan umat
ini, masa tinggalkan dunia ini. Didapati daripada riwayat, Rasulullah
s.a w tinggalkan 3 perkara kepada umat ini. 3 perkara yang Baginda s.a.w
pesan sebagai pesanan terakhir. Apakah perkara terakhir yang Baginda
s.a.w bagi pada umat ini sebagai wasiat? Wasiat adalah perkara yang
wajib diamalkan kerana orang itu sudah hendak pergi, sebelum pergi dia
tinggalkan pesanan. Atas 3 perkara inilah tarbiyah umat ini dan atas 3
perkara inilah umat ini telah dibangkitkan. Telah diserahkan 3
tanggungjawab ini pada umat ini. Semasa tinggalkan umat ini, Rasulullah
s.a.w tidak beritahu perkara yang baru. Atas 3 asas inilah sebenarnya
usaha nabi, tarbiyah nabi.
Kalimah-kalimah
terakhir Nabi s.a.w semasa meninggalkan dunia ini. Baginda s.a.w pesan,
pertama, “Assolah, assolahâ€, “Jagalah sembahyang, jagalah
sembahyangâ€. Kedua, “Hak-hak hamba. Ketiga, “Hantarlah tentera
Usamah r.aâ€. Semua orang faham apa kedudukan wasiat dalam agama.
Wasiat ini wasiat siapa? Wasiat Nabi s.a.w, khatammul ambiya, nabi
terakhir. 3 pesanan ini termasuk ibadah, muamalat, muasyarah dan usaha
untuk menghidupkan ibadat, muamalat, muasyarah. Baginda s.a.w beritahu
apa yang perlu dibuat dan beritahu bagaimana perkara-perkara ini boleh
dihidupkan. Dalam pesanan Nabi s.a.w, “Assolah, assolah†telah
termasuk semua hukum-hukum Allah s.w.t. Hak hamba adalah yang paling
kecil, tetapi yang paling kecil pun dipesan, bermakna yang lebih besar
daripada itu, hak ayah, hak isteri, hak anak, hak orang-orang Islam,
semuanya dipesan oleh Nabi s.a.w.
Sembahyang
adalah tiang agama yang membezakan antara iman dan kufur. Nabi s.a.w
telah pesan tentang sembahyang dan semua hukum-hukum ibad. Seluruh agama
telah dipesan. Bagaimana hendak hidupkan 2 perkara ini. “Jangan kamu
terkesan dengan kewafatan akuâ€. Dakwah diterima daripada Nabi s.a.w
tanpa ada apa-apa halangan. Nabi s.a.w telah tinggalkan 3 perkara ini
iaitu hukum Allah s.w.t, hukum ibad dan bagaimana hendak usahakan untuk
hidupkan semua agama ini. Nabi s.a.w pesan, teruskan hantar tentera
Usamah r.a. Apa wasiat Nabi s.a.w? Walaupun datang musibah yang paling
besar, apa musibah yang lebih besar daripada wafatnya Nabi s.a.w? Tidak
ada! Walaupun dunia ini ditimpa musibah yang paling besar sekalipun ,
jangan tangguh kerja agama, itulah maksud Nabi s.a.w. Tidak ada musibah
yang lebih besar menimpa dunia ini selain daripada kewafatan Nabi s.a.w,
tetapi itupun Nabi s.a.w pesan, jangan tangguhkan tentera Usamah r.a.
Usamah adalah cucu angkat Nabi s.a.w iaitu anak kepada Zaid r.a.
Oleh
kerana itu, kita kena istighfar atas kelalaian kita dan buatlah
keputusan bahawa kita akan jadikan kerja ini sebagai maksud hidup kita.
Sebanyak mana dakwah hidup, sebanyak itulah agama akan hidup. Iman dan
amal akan hidup berkadar dengan dakwah. Sebanyak mana dakwah keluar,
sebanyak itulah agama akan keluar dan kelemahan dalam yakin pun akan
datang. Masalah sebenarnya bukan untuk kita seorang sahaja. Seluruh
usaha ini adalah untuk tukar suasana seluruh dunia. Kalau tidak, keadaan
kerosakan akan mengalahkan agama yang ada pada infradi-infradi. “Aku
adalah Rasul kepada kamu semua dalam satu masaâ€, untuk orang hitam,
untuk orang putih, untuk peniaga, untuk pekilang, untuk orang yang
majoriti, untuk orang yang ada kekuatan jasmani, untuk raja, untuk
menteri, untuk mana-mana kampung, untuk mana-mana tempat. Nabi s.a.w
tidak khususkan pada mana-mana benda ini. Nabi s.a.w datang untuk semua
manusia. Sekarang ini, nabi untuk seluruh umat dan umat ini hanya untuk
infradi mereka, tidak! Tanggungjawab kenabian adalah untuk ijtima’i,
untuk seluruh umat. Demikian juga tanggungjawab umat ini untuk seluruh
umat.
Nabi tidak datang untuk mana-mana kaum tertentu atau mana-mana kampung tertentu. Nabi s.a.w adalah untuk seluruh alam. Oleh itu, setiap peribadi umat ini juga bertanggungjawab untuk seluruh manusia di seluruh alam. Setiap orang daripada umat ini bertanggungjawab untuk seluruh manusia. Allah s.w.t beritahu pada Nabi s.a.w, “Nabi adalah untuk seluruh umat dan seluruh umat adalah untuk seluruh umatâ€. Amal untuk peribadi, tidak cukup untuk umat ini. Keselamatan umat ini adalah dalam fikir untuk seluruh umat yang lain. Kalaulah rumah jiran terbakar, dia keluar daripada rumahnya sendiri, kalau dia keluar untuk jaga rumah dia sahaja, maka rumah jiran dia tidak akan selamat dari kebakaran dan kebakaran akan kena rumah dia juga. Kita kena ajar agama untuk keluarga kita. Kejahilan adalah neraka. Keadaan yang tidak ikut agama adalah neraka. Dalam Quran ada diberitahu, “Jaga diri kamu dan keluarga kamu daripada nerakaâ€. Apa maksudnya? Ajar agama pada keluarga kamu. Belajar agama dan kamu kena ajar agama pada keluarga kamu. Belajar agama dan ajar agama. Ajar jiran kamu, ajar orang kampung kamu, ajar orang marhallah kamu, ajar orang daerah kamu, ajar orang negeri kamu dan ajar orang seluruh alam.
Nabi tidak datang untuk mana-mana kaum tertentu atau mana-mana kampung tertentu. Nabi s.a.w adalah untuk seluruh alam. Oleh itu, setiap peribadi umat ini juga bertanggungjawab untuk seluruh manusia di seluruh alam. Setiap orang daripada umat ini bertanggungjawab untuk seluruh manusia. Allah s.w.t beritahu pada Nabi s.a.w, “Nabi adalah untuk seluruh umat dan seluruh umat adalah untuk seluruh umatâ€. Amal untuk peribadi, tidak cukup untuk umat ini. Keselamatan umat ini adalah dalam fikir untuk seluruh umat yang lain. Kalaulah rumah jiran terbakar, dia keluar daripada rumahnya sendiri, kalau dia keluar untuk jaga rumah dia sahaja, maka rumah jiran dia tidak akan selamat dari kebakaran dan kebakaran akan kena rumah dia juga. Kita kena ajar agama untuk keluarga kita. Kejahilan adalah neraka. Keadaan yang tidak ikut agama adalah neraka. Dalam Quran ada diberitahu, “Jaga diri kamu dan keluarga kamu daripada nerakaâ€. Apa maksudnya? Ajar agama pada keluarga kamu. Belajar agama dan kamu kena ajar agama pada keluarga kamu. Belajar agama dan ajar agama. Ajar jiran kamu, ajar orang kampung kamu, ajar orang marhallah kamu, ajar orang daerah kamu, ajar orang negeri kamu dan ajar orang seluruh alam.
Dengan
perantaraan dakwah, kita kena tukarkan keadaan, tukarkan suasana untuk
jaga agama. Kita jaga agama kita dan kita jaga agama orang lain juga.
Sekarang bukan masanya kita lari dari tempat yang rosak agama dan
selamatkan diri. Siapa yang tinggalkan satu tempat untuk jaga agama dia
seorang sahaja bererti dia telah engkar tanggungjawab dia untuk jaga
agama umat ini. Peningkatan agama dalam diri sendiri ialah bila kita
usaha untuk tingkatkan agama dalam diri orang lain. Agama dalam diri
kita akan kekal dengan kita usaha atas agama dalam diri orang lain.
Siapa yang tidak dakwah orang lain untuk bawa pada iman, untuk ajak pada
amal, maka dia sendiri telah tutup jalan keselamatan untuk diri dia
sendiri. Tafsir surah Al-Asr, siapa yang amal untuk diri dia sendiri,
tidak bawa orang lain pada amal, dia sedang tutup jalan keselamatan
untuk diri dia sendiri. Perkara yang disebut oleh Quran untuk selamatkan
diri adalah bawa umat kepada amal, bawa umat kepada iman. Ini
ditentukan oleh Quran, cara Quran. Apa yang ditulis dalam Quran bukan
sekadar pengalaman tetapi satu benda yang pasti berlaku. Oleh itu, kita
kena tambah pengorbana kita dan buat azam untuk sebarkan kerja agama ke
seluruh alam.
Jangan
tinggalkan majlis, kita sabar, kita sudah duduk lama, sabar sekejap
sahaja lagi, insya’Allah, Allah s.w.t jadikan itu asbab untuk pilih
kita untuk kerja agama sehingga akhir hayat kita. Jangan rosakkan
majlis.
Seluruh
umat ini telah dijadikan asbab untuk hidayat dengan syarat dia digunakan
untuk hidayat, bukan untuk asbab dunia. Sebahagian orang usaha atas
dunia, atas benda-benda, sehingga dapat kerehatan dunia. Sebahagian
orang bina senjata untuk dapat keselamatan. Sebahagian orang usaha atas
ubat untuk dapat kesihatan. Bukan itu kerja umat. Umat ini dihantar
sebagai perantaraan untuk hidayat. Rasulullah s.a.w beritahu pada Ali
r.a, “Kalaulah dengan asbab kamu satu orang dapat hidayat, maka lebih
baik daripada unta-unta merahâ€.
Dengan
dakwah infradi akan wujud kemampuan untuk terima hak. Abu Sufiyan terima
Islam, dia satu orang yang keras. Abbas r.a kata pada Nabi s.a.w,
“Serahkan Abu Sufiyan pada saya, saya akan tashkil dia, saya akan
pujuk diaâ€. Sahabat-sahabat fikir, siapa hendak bagi makan, siapa
hendak ajar sembahyang, mereka semua tunaikan takazah dakwah. Takazah
untuk ajak pada agama, pada ibadat, pada Islam yang sempurna. Dia telah
berusaha atas Abu Sufiyan sepanjang malam. Hasil usaha sepanjang malam,
pada keesokan paginya, Abu Sufiyan nampak satu orang sedang berwudhuk
dan dia tanya, “Adakah kamu taat begitu sekali pada Rasul kamu? Apa
sahaja yang dikatakan kamu taat?†Abu Sufiyan kata, “Anak saudara
kamu ada kerajaanâ€. Abbas r.a jawab, “ini bukan kerajaan, ini adalah
nabuwahâ€. Sahabat-sahabat taat pada Rasulullah s.a.w. Sahabat usaha
atas orang-orang, mereka dihantar sebagai asbab hidayat. Kalau kita
digunakan hanya untuk dunia, maka kita dalam bahaya. Umat tidak akan
dapat hidayat sebaliknya umat akan dapat kesesatan. Kita kena buat
keputusan bahawa kerja dakwah akan dijadikan sebagai maksud hidup kita.
Keluar daripada sini dengan azam ini, bawa seluruh umat kepada kerja
dakwah. Buat kerja ini dengan diri kita sendiri. Bangun bagi nama.
Sesiapa yang ada keinginan untuk tambah masa, bangun juga. Kita tunggu
sampai tashkil habis. Walaupun kita tidak dapat keluar, kita doa supaya
orang dimudahkan keluar dan doa supaya Allah s.w.t pilih kita juga
dimasa yang lain. Tashkil adalah roh pada usaha ini, roh pada dakwah.
Dakwah tanpa tashkil tidak ada roh.
No comments:
Post a Comment