Thursday 26 July 2012

Kepentingan Muzakarah Iman dan Amal

(1) Setiap para nabi a.s akan dihantar ke dunia ini dengan tugas yang sama sebagai daie, dakwah kepada kaumnya kepada kalimah Laa ila ha ilallah.
(2) Setiap para nabi a.s ditugaskan untuk mengubah keyakinan manusia  yang yakin bahawa mahkluk ada kuasa memberi manfaat dan mudharat kepada yakin kepada Allah s.w.t. yang Maha Kuasa memberi manfaat dan mudharat.
(3) Setiap para nabi a.s ditugaskan untuk usaha ke atas kaumnya dengan membetulkan akidah, membetulkan iman dan membetulkan amal.
(4) Setiap para nabi a.s berdakwah melalui perkataan dan perbuatan.
(5) Setiap para nabi a.s. dakwah kalimah Laa ilaha ilallah dengan penuh ikhlas.
(6) Sahabat Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah keikhlasan iman?". Jawab Nabi s.a.w.:"Keikhlasan kalimah ialah mencegah diri daripada melakukan perkara yang haram."
(7) Sahabat Nabi s.a.w. sentiasa memakmurkan masjid dengan mengadakan muzakarah iman. Contoh, Abdullah B. Rawahah r.a. mengajak sahabat-sahabat yang lain,"Duduklah seketika kita beriman kepada Allah s.w.t."
(8) Sahabat Nabi s.a.w. mengajak para sahabat diluar masjid datang ke masjid untuk muzakarah iman. Contohnya, Abu Hurairah r.a. mengajak para sahabat pergi ke masjid dengan mengiklankan adanya harta pusaka baginda s.a.w. sedang dibahgi-bahagikan di masjid. Setelah para pergi ke masjid dan mendapati bahawa tiada harta pusaka baginda s.a.w. sedang dibahagi-bahagikan sebaliknya banyak halaqah iman yang telah diadakan. Abu Hurairah berkata bahawa itulah harta pusaka baginda s.a.w.
(9) Sahabat Nabi s.a.w. juga muzakarah amal dengan yakin janji-janji Allah disetiap amal dan mengambil manfaat terus daripada khazanah Allah s.w.t. melalui perantaraan amal. Contohnya, Ali r.a. mendapati tiada makanan di rumah. Kemudian, beliau solat. Dan masih mendapati tiada makanan dan beliau terus menerus solat. Sehingga pengisar gandum mengeluarkan banyak gandum.
(10) Jadi, mulai saat ini, kita berazam untuk menghidupkan amalan muzakarah iman dan amal. Insyallah....

No comments:

Post a Comment