Tuesday 11 March 2014

13 Mei 1969



“Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu tragedi berdarah yang banyak meninggalkan kesan terhadap politik , ekonomi dan sosial masyarakat Malaysia. Peristiwa 13 Mei sememangnya bukan suatu peristiwa yang berlaku secara tiba - tiba atau kerana sebab-sebab yang spontan tetapi ianya merupakan suatu rentetan kepada sebab-sebab atau peristiwa yang telah berlaku sebelumnya. Kesan pendudukan Jepun di Tanah Melayu merupakan salah satu faktor yang turut menyumbang kepada peristiwa 13 Mei . Selain itu kesan peninggalan penjajah Inggeris juga boleh dilihat sebagai punca kepada peristiwa tersebut. Amalan diskriminasi oleh Inggeris contohnya telah banyak merenggangkan lagi hubungan antara kaum di Tanah Melayu.
Dari sudut ekonomi peristiwa 13 Mei, banyak meninggalkan kesan yang negatif terhadap masyarakat Melayu khasnya dan golongan bumiputera amnya. Pengenalan ekonomi mengikut ras umpamanya adalah bukti yang jelas kepada persoalan ini.Keadaan ini merupakan suatu kesan yang nyata selepas penjajahan British,” kata Tuan Haji Harun yang berusia 80 tahun. Beliau merupakan salah seorang anggota FRU yang ditugaskan untuk mengawal Panggung Odeon yang telah menjadi sasaran pada malam 13 Mei 1969.
Isu-isu perkauman yang menyentuh emosi dan sentimen menjadi tema utama sepanjang kempen pilihanraya yang telah menaikkan semangat kaum-kaum di Malaysia. Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik terutamanya daripada parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal sensitif berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah menimbulkan perasaan perkauman dan syak wasangka,” kata seorang bekas ahli politik dari parti Gerakan yang berjaya memenangi kawasan Batu, Selangor pada Pilihan Raya 1969. Lelaki tua itu hanya mahu dikenali sebagai Uncle Tan.

********************************************************************

Mei 14, 1969

Kampung Bharu, Kuala Lumpur

Nenong! Nenong! Nenong! Bunyi siren ambulans telah memeranjatkan aku dari tidur. Lekas aku bangkit dari katil dan  turun ke tingkat bawah untuk mandi. Aku mendapati ruang dapur kosong. Biasanya ibuku akan merejang air panas untuk membuat air teh. Apabila aku pergi ke ruang tamu, aku dapati ayahku pula tiada. Biasanya, ayahku akan membaca surat khabar di atas kerusi malasnya. Aku merasa hairan bercampur takut kerana rumah yang aku kini tinggal adalah sunyi-sepi seolah-olah tiada berpenghuni. Puas aku mencari mereka di ceruk bilik. Namun, mereka tetap tiada. Aku telah mendengar bunyi suara pembaca berita dalam radio telah mengatakan bahawa sebanyak 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan telah musnah dalam peristiwa 31 Mei 1969.
Aku pun memberanikan diri untuk keluar dari rumah untuk mencari ibu bapaku. Sepanjang perjalanan, aku telah melihat sebuah kereta dan skuter terbalik –terbakar berasap-asap naik ke udara, banyak sampah-sarap bersepah di atas jalan raya, beberapa bilah parang berteraburan di sana sini berlumuran dengan darah, beberapa anggota FRU telah berkawal di jalan raya dan masih lagi kedengaran bunyi siren ambulans.
Aku tetap melangkah ke hadapan untuk mencari di mana ibu bapaku berada. Tiba-tiba aku di tahan oleh seorang anggota FRU. Dia telah membawa aku naik ke atas lori bersama dengan beberapa orang yang aku tak kenali. Seorang lelaki tua berasa hairan kerana aku berani berjalan seorang diri di kawasan terbuka. Aku beritahu kepada lelaki tua itu di mana ibu bapaku berada lalu menunjukkan loket yang mempunyai dua gambar ibu dan bapaku apabila dibuka. Lelaki tua itu tidak kenal ibu bapaku dan tidak tahu ke mana mereka telah pergi. Aku berasa sedih. Aku sempat membaca tajuk berita di muka surat depan yang di baca oleh lelaki tua itu di hadapanku. Tajuk berita itu ialah Kuala Lumpur Terbakar.
Apabila sampai ke kem Perlindungan yang dikawal ketat oleh beberapa anggota FRU, aku telah di hantar ke satu tempat untuk dapatkan makanan yang telah dicatukan. Aku berbaris panjang untuk menunggu dapatkan bubur setelah diberi pinggan besi oleh petugas kem. Apabila sampai giliran aku, petugas yang memberikan bubur  pun berikan aku makanan bubur. Aku beritahu dia bahawa aku tidak pandai makan bubur yang telah di masak oleh dia. Terlalu cair bagiku dan tidak seperti masakan ibuku yang bergitu sedap. Aku terus di tengking oleh tukang beri bubur itu. Selepas itu, aku telah di tolak oleh seorang remaja lelaki supaya gilirannya pula untuk dapatkan bubur.
Aku pada masa itu tengah lapar dan terus makan bubur itu. Semasa aku makan bubur, aku ternampak lelaki yang menolakku itu ada sepasang kasut sport disebelahnya. Selama ini aku memang idam-idamkan untuk dapatkan kasut sport tetapi ibu bapaku tidak bagi. Aku pun pergi ke arah lelaki itu dan memuji kasut sportnya sangat cantik. Kata lelaki itu, kasut sport itu adalah hadiah pemberian bapanya. Aku tanya di mana bapanya, dia menjawab bapanya telah mati akibat rusuhan pada malam semalam ketika bapanya lewat pulang kerja. Selepas itu, dia bertanya dimana bapaku, aku beritahu bahawa ibu bapaku sudah hilang entah kemana. Aku ingin dapatkan kasutnya dengan menukar rantai loket pemberian ibu bapaku tetapi dia tidak mahu. Aku berasa sedih. Namun, lelaki itu bersetuju untuk menukarkan rantai loket itu dengan kasutnya jika aku boleh dapatkan sebuku roti. Aku merasa harian bagaimana aku nak dapatkan sebuku roti itu. Katanya, aku boleh pergi dapatkan sebuku roti di kedai berhampiran melalui sebuah lubang kecil yang cukup-cukup muat masuk dengan badanku saja. Aku pun setuju. Aku berikan dia loketku dan dia berikan kasut sportnya.
Aku pun masuk kedalam lubang rahsia itu. Setelah berjaya keluar, aku berjalan dengan riangnya sambil kedua belah tanganku memegang sepasang kasut sport yang telah menjadi milikku. Aku terpandang sebuah kedai roti lalu aku masuk kedalam. Aku dapati tiada orang di dalam dan aku ambil sebuku roti lalu masuk ke dalam bajuku.
Apabila aku keluar dari kedai roti, aku lihat seorang budak cina sedang bermain layang-layang. Aku berasa seronok melihatnya bermain layang-layang. Tiba-tiba, layang-layangnya tersangkut di atas pokok. Budak cina itu berasa sedih. Lekas aku campakkan kasut sport itu lalu panjat ke atas pokok untuk ambil layang-layang itu. Selepas itu, aku berikan layang-layang itu kepada budak cina itu. Budak cina itu tersenyum. Tiba-tiba, bapanya telah datang lalu membentak-bentak ke arah anaknya. Aku terus ambil kasut sport lalu lari dari kedai yang banyak dimiliki oleh orang cina.
Apabila aku sampai ke sebuah rumah buruk, aku dapati seorang budak India sedang duduk di depan rumahnya dalam keadaan berwajah muram. Aku bertanya kenapa dia bermuram. Katanya, dia ingin bermain diluar tetapi tidak ada kasut. Selepas itu, dia tunjukkan tapak kakinya penuh dengan luka akibat bermain tanpa pakai kasut. Tanpa membuang masa, aku berikan kasut sport itu kepada budak India itu. Dia berasa seronok. Kami berdua bermian kejar-mengejar. Tiba-tiba, seorang budak cina yang aku temui tadi tiba di depan mata kami berdua sambil memegang layang-layangnya. Katanya, dia mahu bermain layang-layang bersama dengan kami berdua. Kami berdua setuju lalu kami bermain layang bersama-sama.
Apabila petang mula senja, budak cina itu meminta diri untuk pulang. Begitu juga dengan budak India itu. Aku pun pulang ke kem melalui lubang rahsia. Aku di marahi oleh remaja lelaki itu kerana lewat pulang. Aku pun berikan roti itu kepada remaja lelaki itu tetapi dia tidak mahu lalu berikan semula kepadaku. Dia sengaja berbuat demikian untuk mengetahui samada aku seorang yang amanah ataupun tidak. Aku pun terus makan roti itu.
Setelah kenyang, aku hendak mencari tempat tidur. Aku lihat banyak orang tidur telentang di atas lantai. Tiba-tiba, aku ternampak wajah ibu bapaku lalu aku meluru ke arah mereka. Ibu bapaku terkejut melihat kehadiran aku di kem pelindungan lalu menangis dan memoof maaf. Aku bertanya kepada mereka kenapa tinggalkan aku di rumah ke seorangan. Kata bapaku, dia dan ibuku mahu pulang setelah menziarahi sahabat lamanya tetapi jalan raya di Kuala Lumpur telah menjadi sesak - dipenuhi ratusan buah kereta terperangkap akibat rusuhan. Untuk mengelak daripada terbunuh akibat rusuhan, ibu dan bapaku lekas berlindung di balai polis. Selepas itu, mereka di tempatkan di kem perlindungan yang dikawal ketat oleh anggota FRU.


Untuk mengawal keadaan yang tidak menentu, tindakan segera telah diambil oleh kerajaan dengan mengisytiharkan darurat di seluruh negara oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Pada keesokan harinya Majlis Gerakan Negara atau ringkasnya 'MAGERAN' ditubuhkan untuk bertindak sebagai badan pemerintah.
Pada 16hb Mei, serentak dengan pengisytiharan Darurat, Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Razak telah dilantik sebagai Pengarah MAGERAN. Dengan pembubaran Parlimen oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong, MAGERAN menubuhkan MAJLIS PERUNDINGAN NEGARA pada bulan Januari, 1970 yang mengandungi 66 orang ahli dari semua golongan masyarakat berbagai kaum. Majlis Perundingan Negara ini mengadakan dialog yang serius di kalangan anggota-anggotanya bagi mencari jalan untuk menguatkan perpaduan negara dan menyediakan satu asas yang kukuh dan kekal untuk kembali kepada demokrasi berparlimen, dan mendapatkan satu panduan yang positif dan praktikal dalam usaha mencapai kerjasama antara kaum dan identiti masyarakat Malaysia yang tulin. Daripada perbincangan kesemua wakil dari semua kaum dan golongan ini lahirlah konsep RUKUN NEGARA sebagai manifestasi ideologi kebangsaan.
Berdasarkan kepada semangat RUKUN NEGARA, Jawatankuasa Ekonomi Majlis Perundingan Negara telah melahirkan DASAR EKONOMI BARU yang bertujuan untuk menyusun semula masyarakat dan menghapuskan kemiskinan, serta memelihara keselamatan negara. Dasar Ekonomi Baru inilah yang menjadi asas dan dasar pembangunan negara dalam semua bidang.


“........jika kita tidak berpisah, sudah pastilah akan berlaku pembunuhan yang mengerunkan...,” jelas Tunku Abdul Rahman tentag keputusannya menyingkirkan Singapura daripada Persekutuan Malaysia.
“Kita terpaksa mengeluarkan Singapura dari Malaysia dan inilah saat yang sungguh bersejarah kerana sungguhpun kita merasa sedih dan duka cita kerana satu negeri telah terpaksa keluar, tetapi kita gembira kerana kita telah dapat menyingkirkan duri dalam daging kita,” ucapan Tun Abdul Razak dalam UMNO 20 Tahun. Kuala Lumpur: IbuPejabat UMNO.
“Negeri ini diterima daripada Melayu maka patutlah diserahkan balik kepada Melayu....Oleh itu biarlah Melayu itu sendiri menentukan siapa Malayan itu. Janganlah kita gemarkan kemerdekaan itu, hingga dengan itu kehormatan kita terjual. Ambillah tahu apa yang terjadi kelak atas bangsa kita. Berkenaan dengan bangsa asing yang ada di dalam negeri ini, kita tidak akan melupakan bahagian mereka,” ucapan Tunku Abdul Rahman: Pengorbanan dan Kemerdekaan, 2003. Kuala Lumpur: Arkib Negara, hlm. 5-6.


No comments:

Post a Comment