Tuesday 11 March 2014

Pemimpin Melayu Terakhir



“Jangan bersedih lagi, Khai. Umur manusia singkat, tapi kemanusiaan lama,lupakanlah segala kesedihanmu itu dengan lebih giat lagi bekerja. Bekerja untuk kemanuisaan…,” kata Pak Asan kepada Khai.
Khai menahan sebak di dada sambil air matanya berlinangan di pipinya. Dia mengenang jasa isterinya yang sudah meningal dunia. Isterinya banyak membantunya terlibat dalam kegiatan politik sehingga sanggup mengeluarkan wang simpanannya untuk membolehkan Khai bertanding dalam pilihan raya D.U.N. di Bahagian Kampung Cempedak.
Yang mengebumikan jenazah isterinya hanya keluarga Khai dan isterinya. Penduduk kampong memulau untuk tidak hadir dalam pengkebumian jenazah kerana berlainan politik. Apa yang lebih mengharukan, penduduk kampong sanggup mempercayai fitnah yang dibuat oleh calon dari parti yang mereka sokong. Fitnah itu menyebabkan Khai gagal meraih sokongan pengundi dalam pilihan raya. Fitnah itu ialah khai telah memperkosa seorang gadis sekolah menengah lalu membunuhnya. Tetapi, tiada seorang pun yang membuktikan fitnah itu benar.

***********************************************************
Sekumpulan penunjuk perasaan dari kaum India telah berhimpun di hadapan Bangunan Daya Bumi sambil membawa sepanduk “Kami mahukan keadilan”. Demonstrasi yang didukung oleh sebuah pergerakan haram yang dinamakan Hindraf mendesak kerajaan Malaysia tidak berlaku “Rasis” dan “Perkauman” terhadap kaum India dalam semua perkara. Demonstrasi yang dulunya tenang kini bertukar menjadi ganas sehingga ada segelintir daripada mereka telah membaling objek keras ke arah anggota polis FRU yang sedang mengawal keadaan.
Kejadian ini menjadi berita utama di stesen t.v. tempatan. Pak Asan sedang khusyuk menonton berita hanggat itu sambil memikirkan bangsa lain telah menjadi fobia kepada orang Melayu yang kononnya telah mengamalkan rasis dan perkauman. Jika di renung kembali sejarah Malaysia, orang Melayu menerima secara terbuka kepada bangsa lain menjadi rakyat Malaysia walaupun mereka datang kemudian.
Pak Asan! Pak Asan!
Ada seseorang telah memanggil Pak Asan dari Luar.
Pak Asan terkejut. Bangkit dari kerusi kesayangannya. Berjalan ke arah jendela lalu memerhati di luar jendela. Pak Asan melihat Ah Long, Y.B Daud dan konco-konconya datang diperkarangan rumahnya.
Jemputlah naik, ujar Pak Asan.
Ah Long mengarahkan konco-konconya berada diperkarangan rumah Pak Asan manakala dia dan Y.B Daud naik ke rumah Pak Asan.
“Saya tahu kedatangan Y.B Daud dan Ah Long untuk mengutip hutang daripada saya. Saya bukannya tidak mahu membayarnya. Tetapi, jumlah wang yang telah saya kumpul belum lagi mencukupi untuk membayarnya. Saya memohon jasa baik Ah Long untuk memanjangkan tempoh pembayarannya.”
“Mana boleh. Lu cakap mahu bayar pada hari ini. Tapi, tidak boleh bayar pada hari ini dan minta extend lagi. Bila lu mahu minta duit, saya kasi cepat. Bila saya minta duit saya balik, lu lambat bayar. Ini tidak boleh jadi!,” kata Ah Long.
“Saya merayu dan mohon belas ihsan daripada Ah Long untuk tundakan tarikh pembayaran ke hari lain. Jika saya dah kumpul cukup wang, barulah saya bayar balik,” rayu Pak Asan kepada Ah Long.
“Jika lu belum cukup wang mau bayar, saya mahu tanah lu jadi pertukarannya,” ujar Ah Long.
“Maafkan saya, Ah Long. Saya tiada mempunyai tanah,” balas Pak Asan.
“Hah! Lu tidak ada tanah kah?. “Ah Long berasa hairan lalu memerhati sekeliling rumah Pak Asan yang di diami oleh perabot tua. “Kalau begitu, saya mahu lu bagi saya rumah usang ini,” Ah Long membuat permintaan sekali lagi.
“ Tidak boleh Ah Long. Ini rumah saya. Satu-satunya harta pusaka turun-temurun. Saya tidak boleh gadaikan rumah usang ini semata-mata untuk melangsaikan hutang saya,” kata Pak Asan.
“Pak Asan tidak boleh menindakkan perkara yang telah dipersetujui oleh Pak Asan sendiri. Bukankah Pak Asan telah mentandatangi surat perjanjian pinjaman ini ?,” sampuk Y.B Daud sambil menunjukkan surat perjanjian dalam bahasa Inggeris. Pak Asan mengangguk tanda setuju.
“Dalam perjanjian ini, Ah Long berhak merampas mana-mana harta Pak Asan kerana gagal melangsaikan hutang dalam tempoh yang telah dijanjikan,”sambung Y.B Daud lagi.

*******************************
“Begitulah, ceritanya, Khai,” kata Pak Asan yang menceritakan rundingan panas antara dia dan Ah Long.
“Bapa nyatakan saja berapa jumlah hutang itu. Nanti, saya akan bayar. Saya sendiri akan pergi ke rumah Si Ah Long untuk melangsaikan hutang bapa,”kata Khai.
“Bang Asan, tolong saya ke dapur ini. Banyak kerja mahu dibuat,”kata Mak Cik Kartini.
“Yang saya tidak berpuas hati, mengapa perjanjian itu di buat dalam bahasa Inggeris?. Kenapa tidak dalam bahasa Malaysia,” ujar Khai yang berasa hairan.
“Yang menyedihkan pula, bapa kamu ditipu kerana kejahilan membaca dalam bahasa Inggeris. Sebaliknya, mengiakan saja terjemahan surat perjanjian daripada orang lain. Lagi satu, jahil ilmu yang berkaitan dengan undang-undang perjanjian”kata Alif.
“Orang tua mana ada belajar bahasa Inggeris. Lagipun kebanyakan buku undang-undang dalam bahasa Inggeris. Jadi, bapa saya sukar untuk mempelajarinya,” sambung Khai lagi.
“Di zaman ini bahasa Inggeris sudah menjadi bahasa universal. Kita suka atau tidak suka, Itu soal lain tetapi sebagai bahasa universal, semua ilmu terdapat dalam bahasa Inggeris. Jadi kalau kita guna bahasa Inggeris, akses kita kepada ilmu menjadi lebih baik.”
“Betul kata kamu, Alif. Bahasa Inggeris adalah bahasa universal. Tetapi, bahasa Malaysia perlu diuniversalkan juga sebagai bahasa ilmu. Jika minda kita sentiasa menganggap  “segala-galanya” yang berbaur Inggeris itulah terbaik sebenarnya minda kita yang telah “dijajah”. Sebab itulah saya lihat orang melayu sekarang ini sudah hilang semangat kebangsaannya sebab minda mereka telah dijajah.”
“Saya tahu kita mesti ada semangat kebangsaan yang kuat tetapi ia mestilah realistic. Kalau kita punya semangat kebangsaan terhad kepada kebolehan kita bercakap dalam bahasa kita tetapi dalam lain-lain kita bodoh, itu bukanlah sayangkan bangsa sebenarnya.”
“Ya, memang kita perlu utamakan ilmu. Yang ironinya ialah bahasa Inggeris yang bukan bahasa pengantar utama, digunakan sebagai pengajaran ratusan dan ribuan mata pelajaran sains dan teknologi sedangkan bahasa Malaysia sebagai bahasa “pengantar utama” hanya mengajar “sejemput” mata pelajaran sahaja. Hancurlah bahasa Malaysia di negara ini oleh bangsanya sendiri, sedangkan berdasarkan sejarah dunia, tamadun yang besar menunjukkan negara itu terbangun oleh bahasanya sendiri dan bukan dengan bahasa asing.”
“Saya rasa setakat ini sajalah kita berdebat. Saya beri kesimpulan pendek. Kalau hendak menguasai ilmu, maka kita perlu utamakan ilmu. Kalau kita hendak menguasai ilmu tetapi kita utamakan yang lain, bahasa umpamanya, maka kita tidak akan dapat menguasainya.”
“Alif, aku tidak berpuas hati dengan Ah Long. Dia datang ke kampong kita  sebagai pendatang. Dalam budaya dan tradisi Melayu, tetamu tetap dirai, silap dan lantangnya pula terpaksa di telan dengan senyum dan bermanis muka. Sejak turun temurun kita diasuh mendahulukan yang datang seperti kata bidalan, orang asing singgah kekenyangan, anak di rumah mati kelaparan.”
“Sejak dulu lagi, kita layan Ah Long dengan baik. Tapi sekarang,dia naik kepala sehingga sanggup merampas rumah pusaka ini daripada ayah kamu. Saya dapati bapa kamu terlalu bersalah sehingga dia gagal mempertahankan hak rumah pusakanya ini. Untung nasib kita singgah disini. Kalau tidak… (Alif menggelengkan kepala sambil menunduk pandangan ke bawah memikirkan apa yang akan terjadi jika mereka tidak menziarahi kedua ibu bapa Khai lalu memandang semula ke arah Khai ). Selepas itu kamu datang menyelamat keadaan dengan melangsaikan segala hutang bapa kamu. ”
“Aku rasa orang Melayu terlalu apologetic. Orang Melayu terlalu berdiplomatik dengan sifat kemelayuan, sedangkan Melayu sebenarnya kuat dan hebat, tetapi sekarang ini kita terlalu apologetic. Sikap apologetic dan diplomatic, sikit-sikit minta maaf menyebabkan orang naik tocang. Sikap ini kalau dilakukan terlalu kerap orang akan bosan. Saya rasa faktor utama mengapa hak rumah pusaka ini hampir dirampas oleh Ah Long ialah tidak ada ilmu tentang undang-undang perjanjian berkaitan pinjaman dan sifat apologetic.”
“Sebab itulah kita harus jadi Hang Tuah semula. Kita tidak boleh biarkan sesiapa sahaja yang memijak kepala kita. Kita ada keris. Keris kita bukannya tujuan untuk menghunus musuh. Keris kita lambang pertahanan maruah dan harga diri kita daripada dicabuli oleh orang lain.”
Allahuakhbar! Allahuakhbar! Khai dan Alif mendengar seruan azan lalu mempersiapkan diri pergi ke masjid untuk menunaikan solat margrib secara berjemaah.
“Inilah ladang perusahan saya. Ladang nenas. Dulu, saya membuka ladang ini 20 hektar. Sekarang, 50 hektar,”kata Khai.
“Tidak ada pekerja Melayu yang bekerja di ladang kamu?”soal Alif apabila memerhati semua pekerja Khai adalah rakyat Indonesia.
“Tidak ada. Orang Melayu tidak suka kerja berat. Mereka suka bekerja dalam keadaan yang mudah, air-cond. Kalau mereka bekerja dalam sektor peladangan, itu panas…jadi mereka tidak mahu.”jawab Khai
“Alhamdulillah negara kita cukup kaya, ada orang datang dari negara lain jadi kuli kita untuk buat kerja susah. Tetapi kalau kita tidak mampu buat semua kerja, kita akan hilang kuasa kerana terlalu bergantung kepada orang lain. Manusia yang terlalu bergantung kepada orang lain, tidak akan dapat menguasai keadaan dirinya sendiri. Kalau dia nak bangun, orang kena angkat. Kalau dia nak makan, orang kena suap. Kita akan jadi lumpuh.”Kata Alif.
“Alif, saya lupa mahu beli beras yang mahu di pesan oleh emak saya.”
“Baiklah. Kita pergi ke kedai. Di sini ada berapa buah kedai runcit?”
“Satu sahaja yang tinggal iaitu kedai Teck Kong. Yang lainnya seperti kedai Pak Mat, kedai Pak Tam dan kedai Pak Lai, semuanya bangkrap. Kata mereka untung sedikit.”
“Saya rasa kerajaan perlu ambil tindakan radikal terhadap orang Melayu tetapi soalnya kalau mereka tidak mahu berubah, susahlah. Bila kita kata kena bersaing dengan orang cina dalam bidang perniagaan, biasanya bila kita hendak compete kita berusaha lebih tetapi orang Melayu ini bila kata hendak compete, mereka menyerah kalah. Ada sikap tidak apalah. Mereka tidak berusaha. Sebaliknya orang Cina bila kita kata boleh compete, kalau kamu menang, kamu boleh kaya, mereka kerja kuat dan berusaha lebih rajin. Orang Melayu tidak begitu.”
“Bukankah kita sudah ada Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang telah memberi head start kepada bumiputera dan Melayu supaya mereka mampu bersaing dengan kaum-kaum lain serta tidak terlalu bergantung kepada kerajaan.”
“Saya dapati setelah kita laksanakan DEB selama lebih 30 tahun, majoriti bumiputera masih lagi tidak mampu berdiri di atas kaki sendiri. Walaupun ada yang berjaya – saya akui mereka yang berjaya cukup berjaya – tetapi ramai yang tidak mampu. Kalau hendak kontrak, mereka mahu kontrak kerajaan, hendak jual barang, jual barang kerajaan. Semuanya dengan kerajaan. Kalau tidak ada kerajaan, meraka akan jatuh.”
“Khai, mari sini. Pak Tam nak beritahu kamu suatu rahsia.”
“Rahsia?”



No comments:

Post a Comment