Pada pendapat saya, mereka berdua umpama ketua kelasi yang membawa kapal penumpang yang akan menuju ke destinasi Malaysia. Kedua-dua mereka akan membawa kapal penumpang masing-masing mengunakan laluan yang berbeza untuk sampai ke Malaysia. Jadi, persoalannya ialah laluan manakah yang paling selamat dan cepat sampai ke Malaysia?. Jika kita sebagai penumpang akan memilih laluan yang tidak ada gangguan lanun, tiada pengganas, tiada ribut, tiada lautan bergelora dan cepat sampai ke Malaysia. Mungkin sekarang fikiran kita sedang bermain di kepala untuk menentukan siapakah ketua kelasi yang dimahukan oleh kita. Samada Datuk Seri Najib yang terkenal dengan gagasan 1 Malaysia atau Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terkenal dengan gagasan Reformasi.
Kita sebagai rakyat Malaysia bebas untuk memilih siapakah pemimpin yang harus memimpin Malaysia melalui pilihan raya lima tahun sekali. Dan kita sebagai seorang Islam tidak bebas untuk melontari pelbagai tuduhan, fitnah dan tomahan kepada kedua-dua pemimpin tersebut.
Saya berasa sedih apabila melihat orang Islam sendiri telah menjadi pelopor untuk melakukan kerja fitnah-menfitnah, membuka keaiban dan sebagainya kepada kedua-dua pemimpin tersebut melalui surat khabar, majalah, website, blog dan sebagainya.
Rasulullah menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, "Wahai
Rasulullah, apakah itu ghibah?" Lalu jawab Baginda, "Menyebut sesuatu
yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!" Kemudian Baginda
ditanya lagi, "Bagaimana sekiranya apa yang disebutkan ltu benar?" jawab
Baginda, "Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah
ghibah, tetapi jika sekiranya perkara itu tidak benar, maka engkau telah
melakukan buhtan (pembohongan besar)." (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud
dan At-Tarmizi).
Ghibah (menyebut keburukan orang
lain walaupun benar) amat buruk, apalagi buhtan (memfitnah dan
mengada-adakan keburukan seseorang). Orang yang mendengar ucapan ghibah
juga turut memikul dosa ghibah, kerana dia masuk dalam ghibah itu
sendiri. Kecuali dia mengingkarinya dengan lidah, atau menerima dengan
hatinya. Bila ada kesempatan maka lebih utama baginya mengalihkan ghibah
tersebut dengan pembicaraan lain yang lebih bermanfaat. Rasulullah
s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Seseorang hamba yang membicarakan
sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilempar
ke neraka sejauh antara timur dan barat." (Riwayat Muslim)
Ghibah
bukan hanya pada ucapan lidah, tetapi setiap gerakan, isyarat,
ungkapan, sindiran, celaan, tulisan atau segala sesuatu yang dipahami
sebagai hinaan. Mendengar orang yang sedang ghibah dengan sikap kagum
dan menyetujui apa yang dikatakannya, hukumnya sama dengan ghibah.
Pahala amal kebaikan orang yang melakukan ghibah akan berikan kepada
orang yang menjadi sasaran ghibahnya. Islam mengharamkan dan melarang
ghibah kerana boleh mengakibatkan putus ukhuwah, rosak kasih sayang,
timbul permusuhan, tersebar aib, lahir kehinaan dan timbul keinginan
untuk melakukannya.
Perkataan "fitnah" berasal
daripada bahasa Arab yang bermaksud kekacauan, bencana, cubaan dan
penyesatan. Fitnah sering dimaksudkan sebagai berita bohong atau tuduhan
yang diada-adakan untuk membinasakan seseorang yang tidak sesuai dengan
kenyataan atau kebenaran.
Al-Quran dalam surah
al-Hujuraat ayat 12 dengan jelas menghuraikan persoalan fitnah. "Wahai
orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak
menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari
sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari
kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah sesetengah kamu mengumpat
sesetengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging
saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah
tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang
tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah
Penerima taubat lagi maha Pengasihani".
Sebelum kita mengatakan sesuatu yang tidak elok kepada kedua-dua pemimpin tersebut, kita perlu bertanya kepada diri sendiri samada kita mengenali kedua-dua pemimpin tersebut dengan mendalam atau tidak. Samada kita pernah bergaul, bergurau, berbicara dan sebagainya dengan kedua-dua pemimpin itu ataupun tidak pernah.
Jika kita menerima maklumat yang memburuk-burukkan kedua-dua pemimpin tersebut, adakah kita telah menyelidiki maklumat itu secara terperinci ataupun tidak pernah. Adakah kita pernah merujuk kepada mereka tentang kesahihan maklumat yang kita dengar daripada orang lain?.
“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik
membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak
menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya
yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].
Dalam ayat ini, Allah melarang hamba-hambanya yang beriman percaya
kepada berita angin. Allah menyuruh kaum mukminin memastikan kebenaran
berita yang sampai kepada mereka. Tidak semua berita itu benar, dan juga
tidak semua berita yang disampaikan ada faktanya. Ingatlah, musuh-musuh
kamu senantiasa mencari kesempatan untuk menjatuhkan kamu. Maka wajib
atas kamu untuk selalu berwaspada, hingga kamu boleh kenal pasti orang
yang hendak menyebarkan berita yang tidak benar.
Untuk menyelamatkan iman kita yang sudah maklum tidak kuat maka lebih baik kita mendiamkan diri daripada mendengar segala maklumat yang berunsur hasutan, fitnah dan sebagainya terhadap kedua-dua pemimpin tersebut. Rasulullah
telah bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan
hari Kemudian, maka hendaklah dia mengucapkan perkataan yang baik dan
kalau tidak, hendaklah diam." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Ini membawa
maksud bahawa sebagai seorang yang beriman, kita perlu sentiasa mengawasi
lidah kita daripada memburuk-burukkan kedua-dua pemimpin tersebut. Kalau tidak dapat membicarkan
sesuatu yang kebaikan tentang kedua-dua pemimpin tersebut maka adalah lebih baik berdiam diri
sahaja.
Apabila kita mendapati penyokong BN menghina Datuk Seri Anwar Ibrahim dan sebaliknya penyokong Pakatan menghina Datuk Seri Najib maka kita seharusnya bertindak mempertahankan nama baik kedua-dua pemimpin tersebut. Hadis riwayat Ahmad dan Tharani; "Barang
siapa yang mengetahui ada orang mukmin dihina di depannya, ia harus
membelanya, mempertahankan nama baik si mukmin itu. Apabila ia tidak
mahu melakukan pembelaan itu, maka Allah s.w.t. akan menghinanya di
depan orang ramai''.
Kita yang sentiasa menganggap bahawa diri kita memperjuangkan sunnah Rasulullah s.a.w telah merosakkan akhlak kita sendiri dengan menganggap perbuatan mencela, menghina dan menfitnah salah seorang daripada kedua-dua pemimpin tersebut tidak ada apa-apa masalah. Masalahnya sekarang ialah kita telah menunjukkan akhlak yang buruk. Rasulullah s.a.w. ditanya
tentang kelakuan apakah yang paling banyak memasukkan seseorang ke dalam
syurga. Jawab baginda: "Taqwa kepada Allah dan keindahan akhlak, dan
ketika baginda ditanya: "Apakah yang paling banyak memasukkan orang ke
dalam neraka?" Baginda menjawab: "Kejahatan mulut dan kemaluan".
Kesimpulannya, kita sebagai rakyat Malaysia berhak memilih pemimpin yang mampu memimpin Malaysia dengan makmur dan maju melalui kaedah pilihan raya lima tahun sekali. Terpulanglah samada kita milih Datuk Seri Najib atau Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menerajui kepimpinan negara. Janganlah kita sampai melampaui batas sehingga sanggup menghina, mencerca dan menfitnah pemimpin yang kita benci. Apa yang penting sebagai orang Islam harus bersatu padu dibawah gerakan dakwah. Hanya melalui dakwah kepada setiap umat manusia untuk beriman kepada Allah dan Rasulullah s.a.w. dapat memecahkan tembok kepelbagaian fahaman dan pendapat. Oleh itu, kita berazam untuk tingkatkan pengorbanan keluar ke jalan Allah s.w.t. selama 4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Insya Allah...azam..
No comments:
Post a Comment