Tuesday 25 March 2014

Maksud dan tujuan kita dijadikan oleh Allah s.w.t.

Manusia ini dijadikan bukannya sia-sia. Allah s.w.t. menjadikan manusia ini dengan maksud yang sangat besar. Apabila manusia tahu maksud dan tujuan dia dicipta, maka dia akan berusaha untuk mencapai maksud. Contoh, apabila seseorang menerima kunci kereta dengan tidak tahu maksud dan tujuan kunci kereta, maka dia tidak dapat menggunakan kunci kereta itu untuk memandu kereta. Allah s.w.t. tidak jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada Allah s.w.t. Manusia dijadikan supaya mengenal Allah s.w.t. Manusia dijadikan untuk mentauhidkan kepada Allah s.w.t. dan mengajak orang lain untuk mentauhidkan kepada Allah s.w.t. Kebiasaannya apabila manusia tidak tahu maksud dan tujuan sesuatu benda maka manusia tidak akan menaruh perhatian terhadap benda tersebut. Dan semua benda didunia ada maksud tersendiri seperti lampu, kipas, kereta dan sebagainya ada maksud yang tersendiri. Apabila maksud dan tujuan sesuatu benda itu tidak diketahui dan digunakan oleh manusia, maka benda tersebut tak dapat digunapakai. Adakah manusia dijadikan sesuatu yang sia-sia sahaja. Tidak! Manusia dijadikan oleh Allah s.w.t. dengan maksud dan tujuan yang sangat-sangat besar.
Dalam kehidupan didunia ini, mengenal Allah s.w.t. amat penting. Apabila manusia tidak kenal Allah, dan dia kembali ke hari akhirat, maka tempat kembalinya adalah tempat yang paling merugikan. Dalam kehidupan didunia ini, Allah s.w.t. telah menghantar 124,000 para anbia a.s. dengan tujuan untuk mengenalkan kepada manusia tentang Allah s.w.t. Apabila seseorang tidak mengenal Allah s.w.t. bererti dia tidak tahu satu apapun. Apabila seseorang mengenal Allah s.w.t. bererti dia tahu apa sahaja.
Inilah tujuan kita sebagai manusia untuk berusaha memperbaiki amal kita dan mengajak orang lain kepada amal. Dakwah adalah caranya. Insya Allah, kita azam bermujahadah ke jalan Allah s.w.t. dengan sediakan diri dan orang lain, lapangkan masa dan korbankan harta selama 4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Insya Allah, azam...

No comments:

Post a Comment