Monday 11 June 2012

BAB KEPENTINGAN MASJID

Bukhary meriwayatkan dari Urwah bin Zubair, katanya, dengan Zubair bin Awwam ditengah perjalanan. Zubair memberi Nabi sebuah pakaian jubah putih beserta Abu Bakar. Ketika kaum muslimin di Kota Madinah mendengarkan keberangkatan Nabi dari Kota Mekah maka mereka tiap hari menunggu kedatangan beliau dihujung kota sampai siang hari. Pada suatu hari, seorang Yahudi itu berteriak memanggil semua penduduk Kota Madinah mengkhabarkan akan kedatangan Muhammad yang mereka nantikan itu. Seluruh penduduk Kota Madinah keluar menyambut kedatangan Nabi. Nabi sampai di Quba’ tepat pada hari Isnin bulan Rabiul dan beliau singgah dirumah seorang dari suku Amru bin Auf.
Ketika Nabi sampai, maka Abu Bakar berdiri dan menaungi Nabi dengan kain serbannya agar diketahui bahawa orang yang duduk itu adalah Nabi. Dirumah suku Amru bin Auf itu Nabi sempat tinggal selama beberapa hari dan beliau mendirikan masjid Quba’. Kemudian Nabi melanjutkan perjalanan sampai masuk tengah Kota Madinah.
Setiap disilakan untuk singgah ditempat salah satu suku Ansar beliau selalu menolaknya dengan halus sampai untanya berhenti pada kebun milik dua orang anak yatim. Ketika unta beliau berhenti langsung beliau turun dari untanya dan berkata,:Disinilah tempat yang akan kubangunkan masjid. Milik siapakah tanah itu?
Jawab mereka,”Tanah itu adalah milik dua orang anak yatim.’
Tanya Nabi,”Bolehkah aku beli tanah itu? Jawab mereka,”Tanah itu kami berikan padamu,ya Rasulullah.” Namun, Nabi membayar harga tanah itu dan segera beliau menyuruh untuk membangunkan masjid. Dalam pembangunan masjid itu, Nabi juga ikut bekerja mengangkat batu dan tanah.

Antara kelebihan pergi ke masjid, Allah s.w.t. akan bertanya pada hari Hisab, dimanakah jiran-jiranNya?. Para malaikat akan bertanya siapakah jiran-jiranNya itu dan Allah s.w.t. akan menjawab bahawa mereka itu ialah orang-orang yang selalu pergi ke masjid.

Dalam sebuah hadisth disebutkan bahawa di antara semua tempat di dunia ini, masjidlah yang paling disukai Allah s.w.t. dan pasar pula yang amat dibenciNya.

Dalam sebuah hadisth lagi, masjid dipenggil Taman Syurga.

Abu Said r.a. menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Aku bersaksi dengan iman orang yang selalu ke masjid,” dan kemudian baginda membaca ayat al-Quran berikut:
“Hanyalah orang yang memakmurkan masjid-masjid Allah yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat.” (Surah at-Taubah: ayat 18)

No comments:

Post a Comment