Thursday 21 June 2012

Allah penyelesai segala masalah

Para pembaca yang dimuliakan oleh Allah s.w.t, terdapat dua jalan untuk menyelesaikan masalah.


(i) Jalan penyelesaian masalah melalui asbab. Mereka yakin harta memberi kejayaan, pangkat memberi kejayaan, kuasa memberi kejayaan. Apabila manusia yakin pada asbab selesaikan masalah mereka maka mereka akan jauh dari yakin pada kudrat Allah, jauh yakin pada perintah Allah dan jauh yakin pada cara Rasulullah s.a.w.
Mereka yang bergantung kepada asbab telah mensyirikkan Allah.


(ii) Jalan penyelesaian masalah terus kepada Allah tanpa asbab. Mereka tidak yakin harta memberi kejayaan, pangkat memberi kejayaan, kuasa memberi kejayaan. Apabila manusia yakin dengan kudrat Allah, yakin dengan perintah Allah dan yakin dengan cara Rasulullah s.a.w maka mereka beroleh kejayaan dan segala hajat Allah akan tunaikan.


Kesimpulannya,Allah hendakkan kita daripada berusaha atas kejar asbab kepada berusaha atas dapatkan Allah. Untuk dapatkan Allah, Allah beri kita kalimah 'Laa ilaha ilallah'. Allah yang jadikan asbab atau makhluk. Allah pelihara kita jika kita tidak berhajat kepada makhluk dengan kita berusaha menunaikan perintah Allah mengikut cara Rasulullah s.a.w. Dengan cara sebegini, kita akan dapat manfaat terus dari kudrat Allah. Siapa dapat Allah, dia dapat segala-galanya. Siapa dapat makhluk, dia tak dapat segala-galanya.


Insyallah, mulai hari ini kita buat keputusan untuk membebaskan diri kita menjadi hamba kepada makhluk (wang ringgit, pangkat dan kuasa) kepada menjadi hamba Allah (Allah akan tunaikan segala hajat kita).

No comments:

Post a Comment